Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tror i på ideen med at hænge en tyv ud på nettet ?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 17. Dec 05
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 3/28/2006 8:48:02 AM Forfatter: Thomas Nielsen

Det er ikke lovligt uden tyvens samtykke at offentliggøre billedet. Desuden er der jo et nærliggende problem. Du skriver...

I så fald det nu var en tyv...
Det er problemet. Hvordan beviser du at det faktisk er tilfældet?

Mht. tyves samtykke - kan man vel skrive at man afventer personens samtykke til at bringe billedet Han kan jo så melde sig hvis han ikke vil blive hængt ud som tyv.

Det kan vel undgås ved at undgå at skrive tyv.... så kan man vel bruge formuleringen "billede af gerningsstedet i tiden omkring gerningstidspunktet - vi vil gerne i kontakt med personen på billedet da han kan have været vidne til den strafbare handling".....

Vupti så er han et vidne og ikke en tyv.
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 14:21

Ideen er da for så vidt morsom - men det vil da give anledning til visse problematiske situationer:

Knægten er lister hjem efter en alt for lang tur i byen...
eller i bedste Desperate Housewives stil: Elskeren på vej væk, mens manden er på vej ind...

Og som pointeret i anden kommentar; der vel noget med tyvens rettigheder i denne sammenhæng...

Lasse

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 17:02
Dato: 3/28/2006 2:20:41 PM Forfatter: Lasse Burholt
eller i bedste Desperate Housewives stil: Elskeren på vej væk, mens manden er på vej ind...

Er det ikke bare bonusinfo?
Tilmeldt 17. Nov 05
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 20:44

Tak for de mange tilbage meldinger indtil videre.

Jeg må ikke må publicere et billede af en tyv, der står i min stue med min fladskræm under armen og som har anskaffet sig adgang med et brækjern, ikke engang selvom politiet ikke ved hvem vedkommende er..

Hvornår træder loven i kraft hvor det bliver ulovligt for 2 betjente at eskorterer en butikstyv ud af H&M ?

Det scenarie med elskeren, fulderikken og naboen der låner lidt værktøj er ikke aktuelt, billedet ville ikke ryge direkte ud i "albummet".  En mulig løsning kunne være at man skulle fremlægge et bevis på at indbrudet var meldt til politiet.

Hele konceptet bag ideen var at man gav lidt tilbage af den skuffe man nu engang har mulighed for at give tilbage fra. Jeg mener ikke en sammeligning med en kunde der ikke betaler sin regning hører hjemme i denne debat, man ved trods alt hvem baryleren er, det gør politiet ikke med en opklaringsprocent for indbrud på 5 %.

Er det korrekt som jeg tolker jeres indlæg at et klistermærke der informere om at stedet er overvåget og teksten "vi vil gerne i kontakt med personen på billedet da han kan have været vidne til den strafbare handling" på sitet, uden brug af ordet tyv overhovedet, ville gøre projektet lovligt ?  

Nu går der jo næsten sport i det...

Med venlig hilsen
Tilmeldt 17. Dec 05
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 21:02
Dato: 3/28/2006 8:43:35 PM Forfatter: Mads Bro

Er det korrekt som jeg tolker jeres indlæg at et klistermærke der informere om at stedet er overvåget og teksten ''vi vil gerne i kontakt med personen på billedet da han kan have været vidne til den strafbare handling'' på sitet, uden brug af ordet tyv overhovedet, ville gøre projektet lovligt ?

Det ville jeg mene, men få lige en juraprofessor til at kigge på det. Jeg synes også det er grotesk at kriminelle har flere rettigheder end ofrene....
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 21:41

Alle, der kommer i mit hjem risikerer, at jeg fotograferer dem, og lægger billederne på nettet. Og selvfølgelig må jeg gerne det.

Jeg tror faktisk siden kunne blive rigtig morsom, hvis du holder en dybt ironisk tone hele vejen igennem. Hvis du f.eks. påberåber dig retten til at forsøge at "rense" disse menneskers gode ry ved at enhver kan se præcis, hvad de laver.

Retsplejelovens regler handler, så vidt jeg læser dem (de gengivne her i tråden), om billeder, som er i politiets varetægt. De handler altså om, hvorvidt og hvornår politiet må fremvise fotos af gerningsmænd.

mvh Hans
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 21:48

Jeg husker da stadig den amerikanske vandrehistorie (om den er sand eller ej skal være usagt, jeg mener det var ekstra bladet der bragte den så døm selv!) om indbrudstyven der vandt en sag over den krænkede kvinde, fordi han brækkede benet på et løst trappetrin i hendes hus under et indbrud!!

Men however, så burde denne sag vel være nøjagtig som bankernes overvågning? De må gerne filme inde i banken og deres egne arealer (altså privat ejendom) inklusiv dertilhørende parkeringsplads osv. hvad de nu måtte eje. Men ikke ude på gaden ved pengeautomaterne, fordi det netop er offentligt?

Derfor må det vel være det samme som privatperson, at så længe optagelserne er foretaget inde på privat grund/ejendom, så må du vel også publicere pågældende billeder som du lyster. Om det så er dig selv i prækære stillinger i baghaven en hed sommeraften, eller elskeren , indbrudstyven mv. Jeg ved i hvert fald at som fotograf jf. ophavsretsloven må gerne den modsatte vej, offentliggøre alt materiale fotograferet på offentlige gader og stræder (OG stranden om sommeren hvilket der var en sag med sidste år) men derimod ikke private områder!

Det jég blot mener i denne sag er, at jeg personligt aldrig ville begive mig ud i et sådant projekt, da eventuelle lovovertrædere ikke altid er Kurt Thorsen "Det den dejligste morgen i hundrede år..." men nogle gange (læs ofte) er af en lidt hårdere støbning, der kan finde på at opsøge en eventuel person (dig!) der driver et website der har afsløret dem i indbrud...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:06
Du kan jo også oprette afstemninger om, hvorvidt folk tror, at det rent faktisk er en tyv - osv. osv. Men dybest set tror jeg ikke på idéen, for der vil ende med at være så meget jura i den, at du går kold i det alene... Så team i hvert fald op med et hold af advokater, inden du går i gang. Eller få De La Cour eller nogen andre advokatfirmaer som investorer - så er du godt i gang :-)
Side 2 ud af 2 (18 indlæg)