Jeg har BIGBuy.dk og overvejer at benytte en engelsk kilde til salg af Tv.
Som med alle mine andre handler køber kunderne det hos forhandleren i england, og jeg skal så kunne fakturer ham for de kunder jeg har solgt ham..
Men hvad skal en sådan faktura indeholde? Jeg går udfra der bliver bøvl med momsen så?
Jeg skal også lige høre om I ved om der er nogle lov-mæssige problemer ved at jeg sælger kunderne til en engelsk forretning? Om det bliver betragtet som om jeg har købt varerne og solgt disse?
Håber på et uddybende svar fra mine kære aminoer :-)
okay, også selvom det bare er en "tjeneste" eller formidling som mit firma sælger?
Det er f.eks. at jeg skal have 50kr for hver kunde som jeg skaffer butikken, når kunderne alle har lagt deres ordre hos ham og fået vare så sender jeg ham en faktura, for hver af mine kunder som har handlet hos ham.
Nej, du skal ikke registreres i UK. Du har jo intet med varen at gøre, men kun formidlingen af kunden. Du sender en faktura til din engelske partner, der skal indeholde følgende:
Dine firmadata samt CVR-nr.
Faktura på beløbet excl moms. Der er ingen moms på samhandel mellem virksomheder over grænserne.
Super, så en standard dansk faktura, oversat til engelsk selvfølgelig og uden moms.. Det er da til at forholde sig til :-) Så skal jeg vidst bare sørge for der er IBAN/SWIFT nummer på også så de kan overføre pengene..
ok, jamen det er det vel når jeg blot samler f.eks. 50mennesker og "sælger" dem til en engelsk butik. Så laver de handlen hos ham og får varerne tilsendt.
Fakturaen skal indeholde både dit og din kundes momsnummer med landekode ved varer, ved ydelser kan kundens momsnummer udelades. F.eks. DK11223344. Desuden skal den indeholde en tydelig formulering af reglen, ”reverse charge”. Så din nederste linje i fakturaen kan være:
England er et af de seks EU lande, som har den høje sats vedr. varesalg, der kan sælges for 100.000 Euro, før man skal registreres med engelsk momsnummer. (Supplerende oplysning, ikke relevant, hvis du alene sælger ydelser).