Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Andre stjæler vores foto og tekst. Hvad gør man?

Side 4 ud af 4 (38 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

macodox:

Personligt synes jeg det er spild af god krudt at jagte nogen der napper noget fra ens side.
Internettet er nu en gang som det er, og det er noget vi må lære at leve med.

Hvis man vender sagen på hovedet, så kommer der en masse andre muligheder ud af det.

Det er en dejlig let holdning at have, når det er andre det går ud over.
Hvis du havde en e-butik og brugt 20.000 kr. om måneden på billeder, så tror jeg også du vil ærgre dig over at dine konkurrenter bare kopierede dem.
Flotte billeder er et stort konkurrenceparameter og hvis konkurrenterne bare napper dem, så har man spildt sine penge.
Men du syntes måske at det var ok at folk bare kom hjem til dig og lånte din bil når det passede dem?

Dbh Martin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:55

Martin Thorborg:
Men du syntes måske at det var ok at folk bare kom hjem til dig og lånte din bil når det passede dem?

Nu har du hvis set nok reklamer fra AntiPiratGruppen Martin Big Smile

Dit eksempel var en glimrende demonstration på problematikken - ingen grund til at ødelægge den med uholdbare sammenligninger.

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 21:04

macodox:

Personligt synes jeg det er spild af god krudt at jagte nogen der napper noget fra ens side.

Hvis man vender sagen på hovedet, så kommer der en masse andre muligheder ud af det.

Og samfundet er nu engang, som det er - så lad os undlade at jagte røvere og indbrudstyve. Vi må lære at leve med dem.

Tja - det er jo også en holdning. Holder den for dig, hvis nogen stjler dine møjsommeligt opbyggede tekster på din hjemmeside? Eller dine billeder? 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 22:21

Tommy:

Martin Thorborg:

Nu har du hvis set nok reklamer fra AntiPiratGruppen Martin Big Smile

Dit eksempel var en glimrende demonstration på problematikken - ingen grund til at ødelægge den med uholdbare sammenligninger.

Du må meget undskylde, jeg ser ingen forskel.
Begge ting er ulovlige og begge ting påfører den anden part et tab. Kan du ikke forklare mig hvad du ser som den store forskel?

Dbh Martin

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 23:12

For mig at se er det ikke så sort og hvidt som i ønsker at fremstille det. Vi er alle enige om at det er noget svineri der skal straffes...når det så er sagt er mener jeg bestemt at der kan drages situationer frem hvor man ikke bør bruge energi og ressourcer på at jagte folk, for ja der findes rigtig mange måder at bryde reglen omkring copyright.

For den veletablerede iværksætter med overskud og ressourcer til at forfølge personen kan jeg kun være enig, men der findes bestemt situationer hvor det vil være bedre at lade tingene ligge. Skal vi drage disse paraleller til en "virkelige" verden sker det jo hver eneste dag at tyverier, indbrud og meget andet aktiveres lodret af politiet netop grundet manglende ressourcer.

Jeg vil personligt gå så langt som muligt og afhængig af situationen ville droppe sagen inden den for alvor kostede mig rigtig mange penge, tid og ressourcer. Lidt lige som en god ven jeg har, der er så principfast at han er klar til at gå i fogedretten for 50 kr., hvor meget energi, tanker og tid bruger han ikke på den satans lille 50'er? Og næste gang han skal i byen ryger der et par tusinde igen....

Summasummarum........verden er ikke sort og hvid

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 02:36

Jeg er ked af at sige det Kenneth, men du har ikke forstået alvoren i sagen.
At drive en seriøs e-forretning gør for de fleste, at der skal bruges endog mange penge på at lave gode billeder og de gode billeder er et yderst vigtigt konkurrenceparameter.
At en konkurrent stjæler ens billeder, betyder at konkurrenten kan spare sig det besvær og den udgift og derfor f.eks. sætte priserne ned og på den måde lukke forretningen. Mange e-butikker bruger mere end 100.000 kr. om året på at lave billeder, så det er ikke småpenge vi snakker om.
Jeg ville selv gøre meget for ikke at gå i retten med en der stjal mine billeder, men jeg kan love dig for at jeg ville gøre det hvis de ikke blev fjernet.
I modsat fald er man i min øjne en amatør og så kan det selvfølgelig være lige meget med billederne.
Men du finder såmænd nok selv ud af det hvis du starter din egen e-butik..

Dbh Martin

Tilmeldt 21. Nov 06
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 07:51

Martin Thorborg:
Du må meget undskylde, jeg ser ingen forskel.
Begge ting er ulovlige og begge ting påfører den anden part et tab. Kan du ikke forklare mig hvad du ser som den store forskel?

Så er du vel også åben, når jeg henleder opmærksomheden på, at visse i dette forum, endda nogen der har deltaget i denne tråd, som driver eget firma, primært baserer sin forretning på at stjæle ideer fra andre?

mvh
david

Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 11:08

macodox:

Interessant indstilling til tingene. Så du mener altså vi ikke bør retsforfølge forbrydere??

For eget vedkommende, kan jeg fortælle at vi slår rigtig rigtig hårdt ned på personer, virksomheder og andre der uretmæssigt benytter vores materiale - uanset om det er publiceret via vores websites eller andre steder.

I samme forbindelse, gjorde vores advokat os for et stykke tid siden opmærksom på at ophavsretslovens §76 stk. 2 - rent faktisk åbner mulighed for fængselsstraf op til 1 år og 6 mdr., såfremt overtrædelsen sker erhvervsmæssigt.

De fleste der sidder bag deres computer og modtager trusler om sagsanlæg og bøder fra en virksomhed eller advokat, tager trods alt lidt lettere på det end hvis der er direkte udsigt til at skulle se solen i striber i 1½ års tid.

Så en melding om mulig fængselsstraf, der altså kan tages i brug så snart den ulovlige kopiering sker til erhvervsmæssig brug, er et utrolig effektivt middel at tage i brug.

Her et uddrag af ophavsretsloven:

Læg her specielt mærke til §1 og §76 stk. 2.

§ 1. Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har ophavsret til værket, hvad enten dette fremtræder som en i skrift eller tale udtrykt skønlitterær eller faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk, som filmværk eller fotografisk værk, som værk af billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er kommet til udtryk på anden måde.

Stk. 2. Kort samt tegninger og andre i grafisk eller plastisk form udførte værker af beskrivende art henregnes til litterære værker.

Stk. 3. Værker i form af edb‑programmer henregnes til litterære værker.

Beskyttelsens indhold

§ 2. Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne indskrænkninger, eneret til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur‑ eller kunstart eller i anden teknik.

§ 76. Med bøde straffes den, som forsætligt eller groft uagtsomt

1) overtræder § 2 eller § 3,

2) overtræder §§ 65, 66, 67, 69, 70 eller 71,

3) overtræder § 11, stk. 2, § 60 eller §§ 72-75,

4) undlader at fremsende opgørelse eller oplysninger efter § 38, stk. 6,

5) undlader at lade sig anmelde eller undlader at meddele oplysninger til fællesorganisationen efter § 41, stk. 1, § 42, stk. 6, og § 46, 1. pkt., eller undlader at føre eller opbevare regnskaber i henhold til § 45 eller

6) overtræder forskrifter, der er givet efter § 61, stk. 2.

Stk. 2.

Er en overtrædelse af de i stk. 1, nr. 1 og 2, nævnte bestemmelser begået ved forsætligt og under skærpende omstændigheder at gengive de af bestemmelserne omfattede værker eller frembringelser eller blandt almenheden at sprede eksemplarer heraf, kan straffen stige til fængsel i 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 299 b. Skærpende omstændigheder anses navnlig for at foreligge, hvis overtrædelserne sker erhvervsmæssigt, hvis der fremstilles eller blandt almenheden spredes et betydeligt antal eksemplarer, eller hvis værker og frembringelser gengives på en sådan måde, at almenheden får adgang til dem på et individuelt valgt sted og tidspunkt, jf. § 2, stk. 4, nr. 1, 2. led.

Side 4 ud af 4 (38 indlæg)