Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fotoredigering

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Gentofte
Tilmeldt 9. Apr 06
Indlæg ialt: 28
Fra  creatic.design aps Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tænkte nok mit svar ville give anledning til en kommentar.

Henning, jeg mente nu ikke at man absolut skulle have en uddannelse til at optimere et billede.
Absolut ikke.
Jeg mente netop det du kommer ind på - nemlig at hvad man selv er vant til opfatter man som en god metode. Men derfor behøver det absolut ikke at være en særlig god metode.
Efter dit indlæg kom et andet bud vedr. CorelDraw, som også er et godt program, IrfanView indeholder også nogle glimrende værktøjer, og prisen gør jo det program atraktivt.
Gimp er et glimrende værktøj, men da jeg første gang kikkede på programmet havde det en række fejl og mangler, som der ikke er i de andre programmer og brugerfladen er efter min opfattelse dårlig og noget "nørdet"  
Et andet indlæg foreslog at benytte Paint, men her mister du totalt kontrollen med en komprimering, hvilket kan resultere i et dårligt resultat.

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 22:52
Dato: 4/9/2006 8:17:55 PM Forfatter: Jens Peter
Et andet indlæg foreslog at benytte Paint, men her mister du totalt kontrollen med en komprimering, hvilket kan resultere i et dårligt resultat.

Så skal du vist lige læse mit indlæg igen

Det jeg anbefalede Paint til var ikke at redigere billedet overhovedet. Det er simpelthen kun for at fjerne "støj" fra digitalkameraets software. En hovedregel er, at jo mere software kameraet benytter sig af, jo mere støj er der. Ved at fjerne denne "støj" bliver billedet mindre, men det går ikke ud over skarpheden!

Det står self. den enkelte bruger frit for, at bruge Photoshop, CorelDraw osv, men anbefalede Paint fordi det program har alle windows brugere (læs: gratis )

Ved godt at Photoshop og en række andre dyre værktøjer er at foretrække. Men det er altså ikke alle der kan/gider bruge alle de penge på sådanne programmer
Tilmeldt 15. Dec 05
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 23:08
Dato: 4/9/2006 1:57:27 PM
Forfatter: Jens Peter

Hej

Har læst svarene til denne tråd og som ny bruger på amino skal jeg jo passe på ikke at kommunikere helt forkert.

Mit udgangspunkt har altid været: det bedste, så det næst bedste osv.

I de svar denne tråd har fået, ser det ud til at udgangspunktet er svar fra mennesker, der er selvlærte.

Og fint med det, men den nemmeste og bedste metode til billedredigering er at benytte et professioonelt billedbehandlingsprogram.

Der findes en række gode programmer men det bedste på markedet er PhotoShop.

Åben billedet i programmet.

Check dpi (til web skal den være 72)

Sæt størrelsen (den faktiske størrelse, du ønsker billedet skal have)

Vælg ''Gem til Web''

Og her komprimer billedet så meget du kan. Dette kan være alt fra 30 - 70 men jo mindre tal, jo mindre fil. Du kan se kvaliteten inden du gemmer.

Der findes en række andre programmer, som også kan benyttes (men arbejdsgangen kan være anderledes). Jeg vil ikke nævne dem alle men kan dog også anbefale Paint Shop Pro.

Håber ikke at have fornærmet nogen

Haha, undskyld men jeg kan ikke lade være med at sidde at smågrine. Photoshop er ganske rigtigt nok det bedste program til grafisk arbejde, men i dette tilfælde hvor du kun skal lave et webgalleri kan billigere (gratis) værktøjer som Picasa, IrfanView osv. gøre arbejdet ligeså fint.

Photoshop kan alt hvad både Picasa og Irfanview kan, og mere endnu. Til gengæld koster Photoshop kassen, mens de andre er gratis. Så hvis du kun skal lave webgallerier, eller mindre udgaver af store digitalbilleder, så kan det overhovedet ikke anbefales at kaste så mange penge efter Photoshop.
Fra Gentofte
Tilmeldt 9. Apr 06
Indlæg ialt: 28
Fra  creatic.design aps Skrevet kl. 00:20

Selvfølgelig har du ret. Men spørgsmålet var ikke at det skulle være gratis, det var hvad der var bedst at gøre.

Beklager hvis jeg trådte nogen over tærene
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 08:31

Haha, jeg kan nu heller ikke lade være med at smågrine, først hævder du at folk er selvlærte og så giver du selv et dårligt råd? Skal det tages som du selv er selvlært

Det er kunne forkælede møgunger og proffessionelle der går ud og ofre flere tusinde på et meget stort program, og ikke folk der har 100 billeder der skal komprimeres en smule. Det ville da være overkill i stor stil. Især fordi der findes et hav af værktøjer der komprimere mindst lige så godt som photoshop, photoshop har ikke nogen hemmelig og unik måde at komprimere billederne på i forhold til de andre programmer.

Det kan godt være manden  ikke spørger efter et billigt program, men han spørger hvordan gøres dette bedst og lettest, og hvis du nu tænker den igennem igen og lige glemmer du har brugt penge på en photoshop licens. Ville du så anbefale photoshop igen?

Men ja photoshop er et super godt program, og hvis det nu skulle være han fik blod på tanden til at bruge det efter din anbefaling, så vil jeg anbefale man henter den 30 dages trial www.adobe.dk har liggende. Så kan du nemlig nå at komprimere billederne inden du skal betale   
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 08:31

Kære venner

Som spørgsmålstiller vil jeg takke for bidragene. I har alle været meget hjælpsomme.

Jeg kan se at ikke alle svar rammer lige i hjertet på det som var tanken bag mit spørgsmål, men det er selvfølgelig også svært at præcisere spørgsmål om emner hvor man mildest talt er "grøn".

Mvh/

Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 08:41

Martin Tygsen

Hov...... ja, den med de 30 dage - den var da vist ikke helt skæv ! Det må jeg lige prøve .

Mvh/

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)