Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ansat og selvstændig - på samme tid

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen,

Jeg er pt. ansat i en udenlandsk virksomhed, men vil gerne i gang selvstændigt på konsulentbasis. Mit hovederhverv vil stadig være min ansættelse i det udenlandske selskab, men med tiden vil jeg naturligvis gerne kunen leve af min egen virksomhed.

Min arbejdsgiver er bekendt med at jeg vil lave noget konsulentarbejde ud over mit fuldtidsjob, og der er ingen problemer i forhold til konkurrencehensyn, og lign., da brancherne ikke er beslægtede.

Der er dog nogle ting jeg er i tvivl om.  Den indtægt jeg har idag er B-indkomst, da den betales fra Sverige.

Hvad skal jeg være opmærksom på, i forhold til beskatning  af bierhvervet i min egen virksomhede?
Giver det problemer at oprette selskabet som personligt selskab, når man har en lidt kompliceret selvangivelse i forvejen ?
(Jeg synes at Told og Skat tit skal have forklaringer i små portioner før de glider ned.).

Jeg vil også gerne høre fra jer, hvis der er andre ting i mener jag skal være obs på.

Mvh. Ole 

Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 10:31

Hej Ole

Jeg er (mest) almindelig lønmodtager, men driver samtidig en (for mig) ikke uvæsentlig handelsvirksomhed. Det har krævet en ændring af mit skattekort, og samtidig driver jeg virksomhed under virksomhedsskatteordningen, hvilket i mine øjne er en fin ordning. Jeg betaler B-skatterater i forhold til hvad jeg mener at komme til at tjene.

Jeg har en revisor til at lave årsregnskabet - det daglige ordner jeg selv.

Dette giver ingen problemer i forhold til skattevæsenet, da alt er lagt på bordet fra starten. Det kan være temmelig vanskeligt at forstå det skattemæssige (synes jeg), så jeg kan anbefale at sætte dig ned med en sagkyndig og få belyst fordele, ulemper samt konsekvenser. Det er godt givet ud at forstå ordentligt hvordan ens egen økonomi er skruet sammen, og du slipper for de store overraskelser.

Mvh/
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 10:42

Hej Ole,

Snak med det lokale skattekontor. Det har to fordele: Du får lavet skatteopgivelsen som DE gerne vil se det lavet (det er jo i sidste ende dem der skal læse din selvangivelse), og det er GRATIS

Når du bliver selvstændig, eller deltids-selvstændig, får du den udviddede selvangivelse, men den er der nu ingen ben i.

mvh Carsten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:03

Hej Carsten,

Nej, det er nok rigtigt nok, at der ikke er så mange ben i selvangivelsen, men en af de mange ting, som ligger i det, er sådan noget som firmabil. Nu har jeg en firmabil, som jeg beskattes af efter reglerne om fri bil. Må jeg f.eks. anvende den i mit eget firma ? Hvad med en internet forbindelse, som jeg har privat, men som min arbejdsgiver betaler ? Må jeg bruge den ? osv.

Jeg ved selvfølgelig godt at jeg kan tage fat i de Told &Skat, men de svar manfår herigennem har lidt flere nuancer, og responstiden er også bedre

/Ole
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:39

Forudsat at din arbejdsgiver accepterer at du bruger bil og internetopkobling i det andet firma må du gerne bruge det, men du kan naturligvis ikke få fradrag for kørsel o.l. vedr. virksomheden. 

Nu skriver du at dine indtægter kommer fra Sverige. Man må næsten tro at du så er socialsikret i Sverige og at der betales svenske arbejdsgiverafgifter (de er høje). Det kan faktisk være en fordel for dig hvis du også får danske indtægter, da du herved skal socialsikres i bopælslandet - Danmark - af det hele. Derved kan der spares svenske afgifter. Det er den svenske arbejdsgiver der får besparelsen, men så er det jo man skal forhandle.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)