Ved en tastefejl kom jeg ind på denne side: www.ell.dk. Men det er da en ret mystisk tekst.
Så tænkte jeg om det er en form for søgemaskine optimering? Siden vil jo nok kunne få et vist antal besøgede med de "lumre" ord der står mellem "snerydning" osv. Og måske derigennem give en bedre score til de sider de linker til. Man kunne nok gætte at det er www.trmedia.dk der har lavet siden (fordi der opgså linkes til den side) - et søgemaskine optimeringsfirma. Er der nogen af jer SEO eksperter her i forummet der kan kommentere på det... Er det en såkaldt doorway side eller hvad?
De satser vist på besøgende der glemmer d i dell på det domæne - kan ikke forestille mig den side hjælper meget til noget som helst og vil nok de færreste som skriver forkert i url'en der er interesseret i deres produkter.
Den slags sider kaldes også "spamdexing", altså spamsider oprettet med det formål at generere links, der skal være med til at få sider til at ranke bedre.
Generelt noget, man skal passe på i SEO, da den slags kan medføre en straf fra Google, hvis det bliver opdaget, og der bliver reageret på det. Skal man ud og hyre et SEO-firma, vil det være en god idé at spørge ind til metoderne på forhånd, så man ved, hvilke tiltag der bliver benyttet.
Det handler ikke om de ganske få besøgnde, de får om dagen ved brugere, der søger efter Dell. Derimod er det sandsuynligvis bare en del af en linkbuildingstrategi for et (må man kalde det amatøragtigt?!) SEO-firma. Ved et whois-opslag hos DK-hostmaster har vedkommende da også ønsket at være annonym, hvilket jeg egentlig godt kan forstå
De her domæner (for ell.dk er langt fra det eneste af slagsen) er typisk købt efter den tidligere ejer ikke har fornyet dem. Domænet kommer med nogle backlinks, som den tidligere ejers indhold har tiltrukket.
Efterfølgende smækkes der nogle links på domænet, som så bliver besøgt af Google og de andre søgemaskiner. Disse links medvirker til at booste antallet af links til de sider, hvis rangering skal forbedres. Det må i hvert fald være teorien bag.
Ronni - som du nævner minder navnet meget om dell - men jeg tror ikke det har været en af hovedtankerne bag siden - for så havde man proppet noget adsense på eller lignende. Derfor er jeg sikker på, som de andre har skrevet, at det blog er side med det formål at skaffe links til deres kunder.
Og det værste er at google ikke kan læse sætninger - for så havde de været afsløret nu.
For at en side som denne på nogen vis skal hjælpe i forhold til linkbuilding så vil det jo kræve 100 vis af domæner i brug på det her niveau (altså totalt amatøragtigt).
Det tvivler jeg på er tilfældet - så derfor antager jeg at det må være domænet de typosquatter på.
Ellers må det være den ringeste linkbuildings strategi der er foretaget længe. (hvilket jo selvfølgelig også er en mulighed).
For at en side som denne på nogen vis skal hjælpe i forhold til linkbuilding så vil det jo kræve 100 vis af domæner i brug på det her niveau (altså totalt amatøragtigt).
Det tvivler jeg på er tilfældet - så derfor antager jeg at det må være domænet de typosquatter på.
Ellers må det være den ringeste linkbuildings strategi der er foretaget længe. (hvilket jo selvfølgelig også er en mulighed).
Lidt hurtig roden rundt med nogle backlink-værktøjer viser 14 domæner, der alle linker til nogenlunde de samme sider. Alle domæner følger helt samme mønster med en enkelt side skrammeltekst blandet med links.
Lidt testen hos dk-hostmaster viser, at alle domæner er registreret anonymt og bruger præcis de samme nameservere.
Og endeligt et hurtigt opslag med linkdomain i Yahoo viser, at der i hvert fald på nogle af disse domæner findes nogle backlinks, som indikerer, at der tidligere har været reelt indhold på domænet.
Med udgangspunkt i disse tre stumper fakta, tror jeg, at dit sidste bud er det bedste.