Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Non-profit: hvilken slags virksomhed?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ’kulturel’ iværksætter, dvs. jeg laver projekter af kulturel værdi (hovedsageligt musikarrangementer), der ikke tjener profit, men hvor evt. overskud geninvesteres i nye projekter. Projekternes formål er, at fremme netværk og solidaritet mellem kunstnere, eksperimentere med nye og anderledes former og oplevelser, og dermed berige kulturlivet. Et par eksempler: www.blackfridaysessions.dk, www.meltdown.dk/interaktiv

Disse projekter kører på en blanding af støttepenge og frivillig arbejdskraft og i samarbejde med forskellige foreninger og organisationer (det seneste projekt har budget på ca. 100.000 kr.).  I 2006 stiftede jeg en forening med base i Kbh. for at lette arbejdet og ikke mindst, at gøre det lettere at søge sponsorpenge.

Her ligger problemet: Foreningen er på mange måder en klods om benet. Den kræver arbejdstimer, pleje og midler, som bedst anvendes på selve projekterne, og den giver intet retur, ud over at være en teoretisk instans. Den bliver ikke godkendt i Næstved Kommune, hvor jeg bor og laver de fleste kulturprojekter, fordi den ikke kan defineres som ’folkeoplysende’ (hvilket er mere henvendt til ugentlige aktiviteter/møder end langsigtede projekter). Jeg havde håbet, at den ville tiltrække andre ambitiøse projektmagere og fungere som en slags ide-fabrik, men jeg oplever, at ’forening’ er det forkerte koncept til opgaven. Initiativet er alene mit, og jeg samarbejder på kryds og tværs med et netværk af andre instanser om frivillig arbejdskraft og kommercielle services. Desuden kommer foreningen ind i en krise, fordi medlemstallet snart falder under 5 (minimumstallet for bestyrelsen).

Derfor overvejer jeg, at starte en virksomhed (eller anden juridisk enhed) for at varetage projektarbejdet. Spørgsmålet er, hvilken slags?  

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:58

Hej Phil

Jeg kender jo godt dine projekter og må gang på gang tage hatten af for din energi.
Når du baserer dine projekter på tilskudsmidler og frivillig arbejdskraft, er foreningen den mest effektive organisering.
Hvis du stifter en virksomhed til at håndtere dine projekter, vil din privatøkonomi blive involveret på den ene eller ande måde, og du vil dermed være afskåret fra nogle af de tilskud, du ellers kan få.

Hvis du lige har 125.000 kr. liggende et sted, kan du stifte et aps, som kan drive dine projekter. Min vurdering er dog, at det administrative arbejde - og den økonomiske risiko - er større end i foreningssammenhængen.

God vind med dine projekter. De er skam vigtige nok.

mvh Hans

Fra Tasiilaq, Østgrønland
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 01:42

Hvad med at stifte en selvejende institution?

Venlig hilsen

Gerda Vilholm 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:07

Tak, Hans.

Jeg har indset, at på den ene front skal jeg ofre noget mere energi på selve foreningen (synlighed, administration osv.), medmindre der findes en bedre løsning. Oh well.....

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:28

Hej Gerda.

Det lyder lovende, efter hvad jeg kunne finde at læse på nettet, og jeg undersøger videre....

Phil

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)