Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Periodeafgrænsning

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 136
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Jeg er i gang med mit første årsregnskab for min enkeltmandsvirksomhed og har i den forbindelse et par spørgsmål

• Skal indbetalinger fra starten af 2008 med i regnskabet for 2007?
    Alle mine indtægter stammer fra affiliate programmer / Google Adsense og jeg udskriver derfor ingen faktura. Hvis en given indtægt dækker december 2007, men udbetales 1. februar 2008 skal den så medtages?
  • Hvis indtjeningsperioden går fra 20. december til 20. januar (udbetaling 1. marts) skal den så medtages?
    Skal indtægten periodiseres?
  • Er der nogen regler for, hvornår udgifter skal periodiseres eller er dette frivilligt?
    Jeg har omkring 20 domæner, som alle skal fornyes på forskellige tidspunkter.
    Skal disse små udgifter (omkring $10 per styk) periodiseres?

Jeg vil helst holde det hele så simpelt så muligt, men samtidigt overholde regler/praksis.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:51

Hej!

Ja....det er indtjeningstidspunktet, som er afgørende.

Ja...den skal periodiseres

Småbeløb kan du godt holde udenfor.

Det er god regnskabskik at periodisere, dog skal det være væsentlige beløb, vi taler om.

Tilmeldt 16. Mar 08
Skrevet kl. 21:40

Tak for hjælpen Peter! 

Peter - Revisor:
Ja....det er indtjeningstidspunktet, som er afgørende.

Hvordan klarer man det rent praktisk? Så vidt jeg kan se, kan jeg ikke bogføre noget efter den 31. december (i Summasummarum)? 

Peter - Revisor:
Det er god regnskabskik at periodisere, dog skal det være væsentlige beløb, vi taler om.

OK, så jeg kan godt undlade at periodisere beløb under f.eks. 1000 kr?

Er det i øvrigt i orden, hvis jeg i eksemplet med 20. december til 20. januar deler indtægten op i 1/3 og 2/3, eller bør jeg kigge på den nøjagtige indtjening fra dag til dag?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:14

Hej!

Du bogfører beløbet(det hensatte) kredit indtægter/debet tilgodehavender med dato 31/12!

Ja...lad være med at periodisere småbeløb!

Hvis beløbet ikke afviger særlig meget, så tag 1/3 med i det gamle regnskabsår!

Tilmeldt 16. Mar 08
Skrevet kl. 23:37

Perfekt...

Sidste spørgsmål for i aften...

Alle mine indtægter og udgifter er i dollars. De fleste ind- og udbetalinger kører over min PayPal konto, og bliver derved først omregnet til danske kroner når jeg trækker penge ud til mig selv.

Hvordan bogfører jeg dette?

Skal jeg finde ud af hvad dollarkursen var på det givene tidspunkt for ind-/udbetalingen, eller kan jeg f.eks. bruge årets ultimokurs (hvilket ville være en fordel pga. kursfaldet). Må jeg evt. lave regnskabet i dollars og blot omregne overskuddet til kroner?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:42

Hej!

I princippet ja.........!

Men jeg har været udsat for at en gennemsnitskurs accepteres.

Jeg ville lave regnskabet i kroner. Har en del kunder, som har indtægter lige som dig, hvor vi kører kr. regnskab.

Tilmeldt 16. Mar 08
Skrevet kl. 07:37

Endnu engang tak Peter...

Har valgt at opdatere kursen fra måned til måned (bruger primokursen, da jeg først kan bogføre ved månedens udgang hvis jeg valgte at bruge månedens gennemsnitskurs).

Er det kurstab jeg har haft i årets løb fradragsberettiget?

Ved årets start havde jeg f.eks. $10.000 på min konto til kurs 566,14, ved årets udgang er disse kun 50.753 kr værd. Kan jeg trække kurstabet på 5861 kr fra?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:55

Hej!

Ja...kurstab/kursgevinst er fradragsberettiget/skattepligtigt.

Tilmeldt 16. Mar 08
Skrevet kl. 10:07

Tak!

Hvilken konto vil være passende at postere tabet/gevinsten på? (jeg bruger standardkontoplanet i SummaSummarum).

Kan se at der er to konti for valutakursdifferencer eksport (1950), og import (2850), men disse ser ud til at være knyttet til omsætningen. Kurstab på opsparingen hører måske nærmere under renteindtægter?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)