Denne tråd er vidst gået over i noget af en computer snak, men det er skam også helt fint :-)
Men jeg har lige en ting jeg meget gerne vil have med, da det også har noget med den bærbar jeg skal finde at gøre. Jeg arbejder en del med grafik, og derfor er det vigtigt at bærbaren også er god til grafisk arbejde. Det vil sige at den skal kunne trække tunge filer i Photoshop, InDesign osv - samt hvad der ellers kunne blive aktuelt. Men jeg ved ikke med de bærbare i har foreslået - er de egnet til det? :S
Dato: 3/28/2006 12:51:08 PM Forfatter: Jesper Skov Denne tråd er vidst gået over i noget af en computer snak, men det er skam også helt fint :-) Men jeg har lige en ting jeg meget gerne vil have med, da det også har noget med den bærbar jeg skal finde at gøre. Jeg arbejder en del med grafik, og derfor er det vigtigt at bærbaren også er god til grafisk arbejde. Det vil sige at den skal kunne trække tunge filer i Photoshop, InDesign osv - samt hvad der ellers kunne blive aktuelt. Men jeg ved ikke med de bærbare i har foreslået - er de egnet til det? :S
Hej Jesper,
Jeg vil igen slå et slag for IBM . Hvis du køber deres T40p, T41p eller T42p, kan du sagtens køre grafiktunge programmer. Du bør her kigge lidt på hvor mange ram der er på det grsfikkort som sidder i maskinen. Jeg vil mene at 64 MB på grafikkortet kan gøre det, og så omkring 1 GB på bundkortet.
Jeg vil igen slå et slag for IBM . Hvis du køber deres T40p, T41p eller T42p, kan du sagtens køre grafiktunge programmer. Du bør her kigge lidt på hvor mange ram der er på det grsfikkort som sidder i maskinen. Jeg vil mene at 64 MB på grafikkortet kan gøre det, og så omkring 1 GB på bundkortet.
Hvis du alligevel skal ud og investere i en bærbar, og du har de dejlige spendérbukser på, må du endelig ikke nøjes med 64MB grafikkort. Er overbevist om, at 64MB ligger lige på grænsen så hvorfor ikke give lidt mere, nu du er i gang.
Hvad angår dit spørgsmål om batteritid, så er svaret simpelt; Det kommer an på brugen Langt de fleste 15" bærbare vil aldrig kunne holde over 4 timer med det trådløse tændt. Et godt bud er 3,5 - 4 timer. Men det er kun ved "normal" brug som f.eks Internetbrowser og outlook. Begynder du på meget andet vil batteritiden falde. så regner du med at være på farten, skal du nok have fat i et ekstra batteri.
Hvis du alligevel skal ud og investere i en bærbar, og du har de dejlige spendérbukser på, må du endelig ikke nøjes med 64MB grafikkort. Er overbevist om, at 64MB ligger lige på grænsen så hvorfor ikke give lidt mere, nu du er i gang. Hvad angår dit spørgsmål om batteritid, så er svaret simpelt; Det kommer an på brugen Langt de fleste 15'' bærbare vil aldrig kunne holde over 4 timer med det trådløse tændt. Et godt bud er 3,5 - 4 timer. Men det er kun ved ''normal'' brug som f.eks Internetbrowser og outlook. Begynder du på meget andet vil batteritiden falde. så regner du med at være på farten, skal du nok have fat i et ekstra batteri.
Som nævnt før så kan jeg køre CS Sourse uden problemer på min IBM T40p, og den har 64 mb grafikkort. Så det med at han endelig ikke må købe et med 64 mb er vist en sandhed med modifikationer - hvis man da tager hensyn til det han skal bruge den bærbare til. De nyere IMB T42 og T43p har 128 mb grafikkort, og kravene bliver naturligvis ikke mindre til grafikkortenes formåen. Så jeg ville satse på en sådan en . Hvis man ydermere anskaffer sig en bærbar med centrinoteknologi, så er 3,5 - 4 timer også i underkanten af hvad en sådan kan yde af batterilevetid. IBM''s Tp serie kører bla med 14" skærm, og det har også en del at skulle ha sagt mht batterilevetiden. For alt andet lige - Jo større skærm - jo mindre batterilevetid.
Dato: 3/28/2006 5:00:01 PM Forfatter: Claes N. Som nævnt før så kan jeg køre CS Sourse uden problemer på min IBM T40p, og den har 64 mb grafikkort. Så det med at han endelig ikke må købe et med 64 mb er vist en sandhed med modifikationer - hvis man da tager hensyn til det han skal bruge den bærbare til.
Hvis man ydermere anskaffer sig en bærbar med centrinoteknologi, så er 3,5 - 4 timer også i underkanten af hvad en sådan kan yde af batterilevetid. IBM''s Tp serie kører bla med 14'' skærm, og det har også en del at skulle ha sagt mht batterilevetiden. For alt andet lige - Jo større skærm - jo mindre batterilevetid.
Nå ja 64MB er jo heller ikke verdens undergang - min pointe var blot, at han ikke skulle tænke så kortsigtet. Men måske jeg ikke havde behøves at sige det
Hvad angår batteritid, så har jeg bare set så mange bærbare, der ikke holder hvad de lover på batteritid. En 14" holder self længere, men alle installerer jo programmer osv, så efter noget tid vil langt de fleste have meget svært ved at snige sig over 4 timer selv ved almindelig brug. En anden faktor er jo at Lithium batterier har en begrænset holdbarhed. Alt dette er self ens for alle mærker, og min pointe er såmænd bare at de 500-600-700 kr for et ekstra batteri, kan være super godt givet ud.
[/QUOTE] Nå ja 64MB er jo heller ikke verdens undergang - min pointe var blot, at han ikke skulle tænke så kortsigtet. Men måske jeg ikke havde behøves at sige det Hvad angår batteritid, så har jeg bare set så mange bærbare, der ikke holder hvad de lover på batteritid. En 14'' holder self længere, men alle installerer jo programmer osv, så efter noget tid vil langt de fleste have meget svært ved at snige sig over 4 timer selv ved almindelig brug. En anden faktor er jo at Lithium batterier har en begrænset holdbarhed. Alt dette er self ens for alle mærker, og min pointe er såmænd bare at de 500-600-700 kr for et ekstra batteri, kan være super godt givet ud.[/QUOTE]
Jeg er fuldstændig enig.. Et ekstra batteri er penge givet godt ud. Især fordi CD-Rom drevet efter (Efter de første 2 ugers installationer ) er noget man sjældent bruger. Så kan der kan man med fordel skifte det ud med et ekstra batteri. Men om man har 4 eller 6 timers batterilevetid er, efter min mening, lidt akademisk. Jeg har i de sidste 10 år kun arbejdet på bærbar, og det har været sjældent at jeg har skulle arbejde over 4 timer et sted hvor der ikke var mulighed for at få strøm på den.
Jeg vil også give folk lidt ret i, at det er dejligt med en lang batteritid - men ofte, så er der jo masser at strøm at tage af. Men selvfølgelig kan en længere batteritid altid bruges ;-)