Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mamut erfaringer ???

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Hals
Tilmeldt 16. Aug 06
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lanther,

Nej, det desværre her det gik helt galt! I købsprocessen spurgte jeg netop til den 6 mdr. serviceaftale der fulgte med, da jeg blev overtalt til at "købe" Mamut - jeg var nemlig lige ved at købe C5, da de kontaktede mig. Men sælgeren forklarede, helt som jeg kendte til fra min tid som konsulent i softwarebranchen, at serviceaftalen var eget valg - så det syntes jeg jo lød fint. Og da vi kom til august mdr., hvor den medfølgende aftale udløb, bemærkede jeg det heller ikke, da der netop intet skete. Så da vi kom til d. 2. januar - så havde jeg pludselig MEGET begrænset adgang i Mamut. Jeg kunne ikke åbne fakturaer, der manglede at blive sendt - fakturaer der ventede på at blive bogført havde jeg heller ikke adgang til - faktisk kunne jeg kun "se" på forrige års regnskab og efterpostere i det. Så jeg kontaktede Mamut og sagde, at der vist var noget galt, da jeg ikke havde adgang til det regnskab jeg havde købt....det vil så sige købt og købt - for nu gik sandheden så op for mig! Konsulenten hos Mamut sagde nemlig til mig - jamen det er da fordi du ikke har betalt serviceaftale for det nye år......øhh, den skal jeg lige have igen??? Ja, jeg havde jo ikke betalt serviceaftale og når man ikke gjorde det, så lukkede de programmet til et absolut minimum!! Nej, nu - altså viste det sig, at man ikke kan benytte Mamut uden en årlig serviceaftale der beregnes som en procentdel af den version man har købt!

Se nu blev jeg altså noget utilfreds - konsulenten fra Mamut havde jo hele tiden sagt "købe" Mamut og sagt at serviceaftalen ikke var obligatorisk - ved nærmere gennemlæsning kunne så konstatere, at det ikke er det der står i betingelserne - men jeg stolede jo på sælgeren....det skulle jeg så ikke have gjort! Nu stod jeg altså med et stykke software, som reelt var "lejet" og IKKE købt - og som jo ikke virkede uden den årlige serviceaftale! Jeg mente jo ligesom dig, at jeg uden serviceaftale blot ikke havde adgang til opdateringer, service og lign. uden at skulle betale en timepris/eller opdateringspris. Men sådan er Mamut's licenskoncept slet ikke! Dette fik jeg ligeledes bekræftet 14 dage senere, da en af mine veninder er i gang med at lukke hendes virksomhed - hun kontaktede og spurgte om jeg ikke lige kunne åbne hendes regnskabsfiler fra mamut, da hun pludselig ikke havde adgang til dem. Jeg kunne så fortælle hende, at den serviceaftale hun selvfølgelig ikke havde fornyet, da hun var i gang med at lukke ned var skyld i den manglende adgang! Hun sendte mig filerne - men nej, jeg kunne heller ikke pbne dem, da databasen simpelthen var låst grundet den manglende serviceaftale. Så hun endte så med at måtte betale 2500,- for at få lov til at lukke sit regnskab, så hun kunne lukke virksomheden! Så hun var mildest talt ikke positiv indstillet over for Mamut, da hun jo havde samme opfattelse som mig - at softwaren jo var købt og betalt. Men sådan er det ikke! :-(

Det blev en lidt lang smøre - men jeg må indrømme, at jeg har være meget frustreret, da jeg stadig føler mig en kende snydt! Rigtigt - det er min forbannede opgave at læse aftalen igennem - men jeg forventede da jeg kunne stole på den sælger der kontakter mig. Nu står jeg jo med en masse indlæring i forbindelse med at skifte til C5 - det er jo næsten som at starte forfra. Men her ejer jeg i det mindste softwaren og kan undlade serviceaftalen, hvis jeg ikke ønsker den! Så er jeg da nogenlunde sikker på at have et system der fortsætter med at virke og selvom jeg f.eks. skulle beslutte at lukke virksomheden! :-)

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 17:10

Hej Flemming

Jeg ved ikke hvilken version du bruger, men kan du arbejde off-line ??

Det vil sige, oprette database på din egen computer og har du dokumenter stående hos Mamut, kan de også hentes i samme ombæring og så kan du kappe forbindelsen, når du er sikker på, at samtlige data er overført.

Min Mamut kan dette, men den er heller ikke så gammel.

mvh

Fra Hals
Tilmeldt 16. Aug 06
Skrevet kl. 17:45

Hej igen Lanther,

Jo, jo - Mamut er installeret lokalt og med database mv. på den lokale computer. Min er en Office Std. version: 11.2.5186 D og jeg kan sagtens arbejde off-line. Men det vil nu ikke hjælpe, da man jo skal indlæse licensfilen for at få Mamut til at virke og her er udløbsdatoen jo indkodet i. Det var jo netop det der skete med den veninde jeg nævnte i mit tidligere indlæg. Men set i forhold til Mamut's licenspolitik, så er det jo selvfølgelig også OK, bare man gør opmærksom på det ved indgåelse af "lejeaftalen".

Jeg er ret sikker på, at du er undelagt samme licenspolitik, da jeg har haft lange diskussioner med Mamut, hvor de blot har kunnet bekræfte, at sådan er deres standard licenpolitik og den ønsker de selvfølgelig ikke at ændre på! Så alt efter hvornår din serviceaftale løber fra, så vil du sikkert opleve det samme! Prøv at kigge i Mamut under hjælp i menulinien "om" - her vil du kunne se din udløbsdato!

Citat fra Mamuts Brugeraftale stk. 6. ses nedenstående - her bekræftes netop at du IKKE ejer softwaren - men blot har lejet den!! Medier mv. kræves udleveret og software skal slettes fra din maskine ved opsigelse eller manglende serviceaftale!! Se det er jo problematisk, da du skal gemme dine regnskabsdata i min. 5 år - så spørgsmålet er om Mamuts serviceaftale i det hele taget er lovlig!! Brugeraftale stk. 6. afsnit 2:
Efter ophør af Mamut Serviceaftalen, uanset årsagerne hertil, bortfalder samtidig Deres ret til at anvende den software, hvortil Mamut Serviceaftalen er obligatorisk. I dette tilfælde kan Mamut konvertere Deres brugsret til at omfatte sådan funktionalitet, som er inkluderet i de gratis versioner af Mamut softwaren. Mamut forbeholder sig retten til at anmode Dem om at slette alt, hvad De har modtaget fra Mamut fra Deres computer, samt returnere alt fysisk materiale modtaget fra Mamut (herunder softwaremedier og brugerdokumentation) til Mamut. 

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Skrevet kl. 17:53

Hej Flemming

Du har ret i, at det er træls at binde sig, men når man køber regnskabsprogrammer kan de være hundedyre, som mit nuværende Navision der kostede 150.000 kr tilrettet og her betaler man ikke for ejerskab, men retten til at bruge en licens.

Jeg kan altså kun bruge den til mig selv og kan ikke sælge den, da licensen tilhører den person den er oprettet til.

Mamut har nok tænkt, at hellere tilbyde billigere programmer og så lade brugeren betale for service år ud og år ind.

Hvad der burde være korrekt, afhænger jo af hvad man får og Mamut giver utroligt meget med integration i hjemmeside og webshop og det er en flot ydelse..

mvh

Fra Hals
Tilmeldt 16. Aug 06
Skrevet kl. 19:14

Hej Lanther,

Jeg kan jo kun sige, at jeg sagtens husker prisen for special tilrettet software - men det er jo i princippet det en software udviklings virksomhed skal leve af. Man har jo typisk en std. version, som fatisk vil kunne opfylde rigtig mange kunders behov - men det er jo kun den halve del af det. For sjældent arbejder 2 virksomheder jo på samme måde og derfor kræves der jo oftest tilrettelser af den std. software, som man har behov for. Men er da helt enig i, at 150.000 er en dyr løsning - men det er dog at vide hvor store tilretninger du har fået lavet. :-)

Der hvor det er gået galt i mit tilfælde er den manglende oplysning omkring den obligatoriske licens. Jeg følte det lidt ligesom, at jeg havde hentet en ny bil - og så et år efter ville den ikke starte, hvorefter forhandleren siger til mig, at det skam er fordi jeg skal købe en årlig serviceaftale hos dem, da bilen ellers ikke vil kunne køre! :-)

Men jeg er jo somend heller ikke uenig i Mamuts licenpolitik - men når man ikke oplyser det fra starten, ja faktisk siger at licenaftalen er eget valg, så er det jo direkte forkert, da den jo netop ER oblikatorisk - det syntes jeg er dybt uheldig. Og det er jo også det, der gør at jeg nu har valgt C5 frem for Mamut og bygge hjemmeside med joomla og virtumart. Men det betyder nu ikke, at jeg mener, at Mamut er et dårligt program - tværtimod, så syntes jeg faktisk de har et godt produkt - men jeg kan ikke acceptere deres licenspolitik!

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Skrevet kl. 23:20

Hej Flemming

Navision er også uden tilretning super dyrt og der kan man også abonnere på opdateringer løbende til store penge.

Ekstra tilretninger specifik til bestemte opgaver koster dyre timelønninger og det er man nødt til, hvis man vil have optimale arbejdsbesparende funktioner indbygget.

Mamut har så valgt at sælge deres programmer superbillige og  så lade købere tegne licens til fornyelse hvert år og skulle du betale licens til Mamut i 20 år er Mamut stadig billigere end Navisions grundmoduler.

Du vælger så C5 light der er stækkede programmer som også kræver udvidelse hen ad årene.

C5 light kan hellere ikke gratis integreres i netshop..

At du måske overså licensbetingelserne er ikke så godt og at du ikke får gode svar fra en sælger er heller ikke godt, men du selv har også noget af skylden, hvis du ikke lige opdagede licensbetingelserne.

Alt i alt er Mamun med integration til hjemmeside og webshop meget billig og bare super, men lidt sværere at bruge i forhold til Navision, men alt kræver tid og oplæring.

mvh

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)