Det er nu ikke så slemt, men det kommer an på hvad du skal sende. Regn med at skulle stille med LIDT flere dokumenter hvis det handler om fødevarer eller legetøj til små børn. Der er jo visse ting der skal være godkendt for at må sælges i EU.
Antikke møbler ved jeg ikke lige, jeg ville nok først være sikker på at de rent faktisk var antikke. Jeg ser godt nok mange nye møbler i Kina der ser gamle ud, det er jo meningen. Men jeg ville nok undersøge hvilken slags lak de er malet med, hvis altså de ikke rent faktisk er oldgamle. Visse typer træ må ikke sendes til/fra østen. Kina startede det som en handelshindring, nu har Europa så fulgt trop. Paller og træ i en container skal være enten gasset eller varmebehandlet, derfor er rigtig mange gået over til pap eller plastiv paller.
Din faktira får du jo fra sælgeren, der står hvor meget du har betalt for varene, typisk FOB. Så får du "Bill of loading" fra fragtfirmaet når du har betalt for fragten, det dokument skal du også bruge for at få udleveret varene, med mindre den samme speditør leverer helt til døren. EU-dokumentet er så nok for de tilfælde hvor der skal forskellige godkendelser til, der skal du udspecificere hvilke godkendelser der er på dine varer, hvis det er nødvendigt. Undersøg evt. hos plantestyrelsen om der er særlige ting du skal være opmærksom på, hvis det er en særlig eksotisk træsort.
Jeg har forresten en nabo her i Kina, der sælger møbler i den lidt dyrere ende. Et bord koster omkring 2,2 Mill Kroner, men det er også noget MEGET specielt træ.