Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Designbeskyttelse?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Apr 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med-Amino'er.

Dette er mit første besøg på denne tilsyneladende velinformerende portal, så bær over hvis jeg har ramt den forkerte gruppe.

Sagen kort: Jeg har lavet smykker på hobby-basis i 17 år, og på opfordring fra familie og venner har jeg nu lavet en lillle web-butik, hvorfra jeg vil sælge mine "creation'er" , for fremstillingsprisen - så er der til nye materialer, til hobby'en Big Smile

Jeg laver bla.meget andet, nogle smykker - i korte træk 12 perler på en snor, omvundet med knuder. Ideen og vejledningen til disse smykker, har jeg købt via en dansk hobbybutik, som sælger alt til smykkefremstilling.

Idag får jeg et brev fra en advokat, som på sin klients vegne påberåber sig ophavsret og designret til disse smykker. Der skrives om brud på ophavsret, markedsføringslov, krænkelse af varemærke og meget mere.

Jeg har ikke gjort andet end at lave smykkerne efter den købte vejledning - well......måske har jeg ladet mig inspirere et skridt videre i valget af perler - men fremgangsmåden er der ikke ændret ved.

Det hører med til historien at jeg i marts måned fik en telefonisk henvendelse fra et smykkefirma, som mente at mine smykker lignede deres lidt for godt ( der ER altså ikke noget særligt kendetegn ved mine smykker - det er der ved "de andres" ). De anmodede mig om at kalde mine smykker et andet navn, end det jeg gjorde, da de netop havde søgt navnet registreret hos Varemærkestyrelsen. I respekt her for, omdøbte jeg straks mine smykker. Jeg fulgte altså deres anmodning, og alligevel har man valgt at "pudse advokat på sagen". Advokaten anmoder om at jeg underskriver et slags frivilligt forlig, hvori jeg anerkender at betale hans klient 100.000 kr.for de tab hans klient måtte have lidt, samt dække evt. tab som klienten måtte lide i fremtiden?!

Jeg har solgt 7 smykker af gennemsnitligt 130,- kr stk.! "Sagsøger's" smykker koster fra 7000,- kr og opefter.

Så til spørgsmålene: Skal jeg anerkende at have overtrådt nogen lovgivning? Kan jeg virkelig retsforfølges for over 100.000 kr. for at have solgt egne designs for 910,- kr. Kan et sådant smykke overhovedet være designbeskyttet? ( Teknikken er kendt verden over, og har været brugt i Danmark i århundreder. )

På forhånd mange tak.

Fra København
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 12:03
Tilmeldt 8. Apr 08
Skrevet kl. 14:45

Tak for det, men her er ikke tale om kopier af smykker som sagsøger har designretten til ( ikke såvidt jeg har kunnet få oplyst ). Smykketeknikken har vi alle lært i børnehaven, og jeg formoder derfor at intet firma kan patentere eller påberåbe sig ophavsretten til denne type smykke?!

Andre bud?

Mvh. Mozter

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 16:04

Hvis du kan dokumentere, at du kun har solgt syv smykker, så tror jeg du kan påråbe dig noget a la en bagatelgrænse (jeg ved ikke hvad det hedder i juridisk sprog). Hvis sagen ender i retten og der er nogen retfærdighed til, så må en dommer da kun se sagens rette sammenhæng.

Jeg håber der findes nogen her på Amino, som kan hjælpe dig lidt mere specifikt end mig :)

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 8. Apr 08
Skrevet kl. 19:24

Tak for sympati. Jeg mener slet ikke sagen bør finde vej til retten - derfor mit indlæg.

Jeg mener nemlig ikke jeg er på "ulovlig grund" - men det er det mine spørgsmål går på, om jeg evt. kunne være uden at vide det, og uden at ville det?!

Altså: Kan man have ophavsretten til et smykke som ikke har særlige kendetegn? Her er tale om....en perle....en knude....en perle....en knude....o.s.v?

Mvh. Mozter

Tilmeldt 25. Apr 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:08

Hej. Jeg kunne vildt godt tænke mig at høre hvad denne sag endte med?

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 15:11

Glendale:

Hej. Jeg kunne vildt godt tænke mig at høre hvad denne sag endte med?

Ja, det gad jeg også godt.

Knude, perle, knude, perle, knude-måden at lave smykker på er vist kendt i mange tusinder år..

Lad os høre.

Mvh David
-

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 15. Feb 09
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 21:58

Jeg har før været i retten og fogderetten omkring varemærker, umiddelbart udfra hvad du skriver mener jeg ikke, du har noget at frygte for..

En advokat er skal altid være som en blodhund der har fået færten af sit byttet og lægger derfor altid ud med bål og brand.

Jeg ville ikke ligge søvnløs hvis jeg var dig og vær ikke bange for en tur i retten.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)