Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vejledning til handelsbetingelser

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 11. Jul 07
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Jeg sidder og skriver handlesbetingelser, og har meget lyst til at blive godkendt første gang hos PBS, og derfor kunne jeg virkelig godt bruge noget information om hvad der er af lovmæssige krav til handelsbetingelserne. Vi sælger kundetilpassede produkter (foto på lærred), og jeg er klar over, at vi derfor ikke har retur-pligt, men ellers kunne jeg godt gruge noget mere konkret. Sitet er B2C. Jeg har forsøgt i en tråd længere nede men uden held :/

Er der nogen som kender til link til et sted hvor man kan se det helt specifikt?

Jeg fandt et link i en tidligere tråd som dog ikke virker længere, noteret af Anders Christensen, og det var til http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek-dk/hvad-gaelder-ved-e-handel/

Morten Storgaard

Fra Egå
Tilmeldt 24. Mar 08
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 01:21

Hej Morten

Jeg kan godt forstå at du har lyst til at blive godkendt første gang hos PBS, men det er lidt vores erfaring at det slet ikke er så nemt og ligetil, for selv om man holder sig så tæt på principielle i reglerne som muligt, så kan ordlyden eller måden man skriver det på afgøre om det godkendes, ja selv helt samme tekst på 3 forskellige webshops giver ikke garanti for at alle 3 godkendes af PBS. Det kan virke som om det er den enkelte PBS medarbejders personlige holdning til ordlyden der afgør om det godkendes.

Jeg synes også det er mindre heldigt at det kan være ”så svært” at blive godkendt, når der er ”så mange” webshops på markedet, ja selv store kendte som slet ikke lever op til reglerne om især fortrydelse og returret og så at det ser ud til at man bare skal sørge for at skrive det rigtige fra starten og så kan man bare lave det om bagefter, for det må jo være manglen på efterfølgende kontrol der gør, at der er så mange webshops på nettet med kortbetaling som kan forsætte uden at have de rigtige oplysninger.

Sidst men ikke mindst, så synes jeg der er en skævdrejning i betingelserne, der favoriserer køberne for meget i en sådan grad, at et forhindrer visse varer i at blive solgt på nettet og som giver netkunder betingelser / fordele som virker ulogiske og helt uden sidestykke i forhold til normal handel, men det skyldes måske mangel for muligheder for løbende kontrol. I princippet, kan man som kunde sidde en aften og shoppe løs og købe samme vare hos 10 forskellige webshops og efterfølgende annullere de 9, fordi man fandt den 10. billigst, eller reglerne om at man reelt har lov til at pakke varen ud, det vil sige klippe en blisterpakke op, fordi man skal have mulighed for at se og afprøve en vare. Står man ude i en fysisk butik, kigger man jo også på blisterpakker uden at kunne klippe dem op og ved fx mobiltelefon batterier, kan man som sælger ikke umiddelbart se om det nu er det nye eller et brugt man har fået retur.

At man som webshop med kortbetaling får en bekræftelse på at betalingstransaktionen er gennemført, er heller ikke ensbetydende med at pengene er sikret, fordi køberen har mulighed for at trække pengene retur igen og man må som sælger faktisk ikke gennemføre den endelige transaktion før varen er afsendt. Det kan gøre at mange web butikker står med følelsen af at sende varerne med håbet om at ”bare det nu går godt” og er nok også en medvirkende årsag til at mange mindre webshops vælger kun at have forudbetaling og efterkrav på deres shops og det er vel ikke hensigten med reglerne.

At man forsøger at lave lister over ”sikre webshops” og forskellige mærkningsordninger giver kun de store visse fordele og virker ikke fremmende for udviklingen, for det kan jo bremse de ”små nye” i at komme i gang og så virker det også langt fra virkeligheden set ud fra købernes måde at bruge nettet på, for hvis man som kunde først har brugt tid på at finde en vare man mangler og har brugt tid på at sammenligne og finde den til den billigste pris og man så også skal bruge tid på at søge om den shop nu også er på en eller anden ”safe” liste.

Så lad os få nogle ordentlige kontrol og konsekvens systemer der kan rense ud i de brådne kar og lad iværksætterne få nogle gode vilkår at komme i gang under.

Fra Århus
Tilmeldt 11. Jul 07
Skrevet kl. 08:14

Hej Michael

Tak for en god lang indføring!!! ja det virker tåbeligt at det skal være så vanskeligt, at komme i gang med kortbetalingen.. Jeg ringer i dag og forhører mig hos forbrugerombudsmanden også. Det kan jo aldrig skade at presse lidt på for eventuelle ændringer.

Hvis jeg alligevel skulle kikke lidt efter nogen, er der nogen som har et godt bud på et sæt handelsbetingelser som er gode at tage udgangspunkt i? jeg har set mig rigtig meget om, men det er bare en jungle :) 

Morten Storgaard

Fra Egå
Tilmeldt 24. Mar 08
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 08:48

Hej igen Morten

Surfline er en af vores kunder som har fået godkendt deres betingelser af PBS
http://www.surfline.dk/oxid.php/sid/b4b9a7137d9db76a75580e8f54cebf6f/cl/info/tpl/agb.tpl 

Desuden kan kunderne andet sted også læse om returret og når de gennemfører en handel kommer der også et vindue med returretsbetingelser, som de skal klikke "læst og accepteret" og det indeholder følgende tekst:

Retur-/ fortrydelsesret 
Enhver forbruger kan indenfor 2 uger, fortryde sit køb uden grund i enten tekstform (fx brev, fax, e-mail) til info@surfline.dk eller ved returnering af tilsendte varer. Fristen begynder tidligst fra modtagelsen af varen eller denne udførlige belæring om retur-/fortrydelsesret. For korrekt overholdelse af tidsfristen gælder den rettidige afsendelse af fortrydelsen eller varen. Returnering / fortrydelsen skal sendes til: Surfline.dk
Følger ved brug af retur-/ fortrydelsesretten
I tilfælde af en virksom retur-/fortrydelseret, skal de tilsendte produkter returnereres i væsentlig samme stand som ved modtagelsen. Er det ikke muligt at returnere produkterne i samme stand, er du erstatningspligtig for værdiforringelsen. Dette gælder dog ikke, hvis værdiforringelsen kan tilbageføres til, at du på samme måde afprøver varen i vores butik. I øvrigt kan erstatningspligten for værdiforringelsen ungåes, såfremt varen ikke tages i brug som din ejendom. Pakke forsendelsesvarer skal sendes retur. Ikke pakke forsendelse mulige varer vil blive afhentet hos dig. Du bærer omkostningerne i forbindelse med returnering / afhentning og hvis varerne modsvarer det leverede og returomkostninger ikke overstiger kr. 300,00 eller hvis du returneringstidspunktet ikke har opfyldt modydelsen eller delbetaling. I andre tilfælde er returnering omkostningsfri for dig. Opfyldelse af erstatningspligten skal være betalt indenfor 30 dage efter afsendelse af returretten.

Retur-/ fortrydelsesretten gælder ikke for
  • Varer der er udført efter kundespecifikation, eller er tilrettet personlige behov, eller på grund af deres beskaffenhed ikke egner sig til returnering, eller som vil fordærves eller overskride sidste salgsdato under retursendingen,
  • Audio-, Videooptagelser eller Software, såfremt de leverede databærer forsegling er brudt,
  • Aviser, tidsskrifter og andre illustrationer.
Fra Århus
Tilmeldt 11. Jul 07
Skrevet kl. 09:30

Mange tak, dem vil jeg lige tage et kik på :) 

Morten Storgaard

Fra Randers
Tilmeldt 3. Jun 07
Indlæg ialt: 797
Skrevet kl. 12:01
Fra Århus
Tilmeldt 11. Jul 07
Skrevet kl. 17:03

Tak skal I ha begge to! jeg har også lige fået en mail fra PBS, hvor de forklarer: (Det er bl.a taget fra PBS' hjemmeside)

Til brug for den endelige vurdering af ansøgningen, skal vi have adgang til hjemmesiden (evt. testside). Det behøver ikke at være den fuldt udbyggede hjemmeside med eksempelvis beskrivelser af alle produkter, men vi vil gerne have adgang til at se følgende informationer:

*  Forretningens navn, adresse, CVR-nummer og kontakt information ( telefon nr. og/eller e-mail).
*  Beskrivelse af de ydelser der kan erhverves, inklusiv pris og valutaangivelse (DKK).
*  At kortholder kan betale med kort, herunder hvilke korttyper der modtages.(Skal påføres siden skriftligt)
*  Kortlogoer for de kort der modtages. (Visa kortlogo bruges IKKE ved rene Dankort indløsningsaftaler.)
*  Handelsbetingelser, der indeholder beskrivelse af leveringsbetingelser/-dato og fortrydelsesret.
* Transaktionsgebyret må ikke overstige de af PBS fastsatte gebyrer.
* Hvis en forbruger anvender sin fortrydelsesret, skal I tilbagebetale hele det beløb, som kunden har betalt, inklusiv jeres forsendelsesomkostninger m.m.
Det eneste, som man kan kræve, at forbrugeren selv betaler, er forsendelsesomkostningerne forbundet med returnering af varen.
* Din virksomhed skal være registreret som ejer af domænet.

Bemærk: Ved fortrydelsesret er det ikke afgørende, hvordan tjenesteydelsen/varen bliver leveret, men hvor aftalen er indgået. Det betyder at ved fjernsalgsaftaler kan fortrydelsesretten ikke begrænses/bortfalde, hvis kortholder afhenter varen hos jer.

Når I har indrettet jeres hjemmeside i overensstemmelse med ovenstående bedes I sende besked til dankort_netbutik@pbs.dk med angivelse af forretningens navn, og sagsnummer

Vær opmærksom på at kvitteringen som minimum skal indeholde følgende oplysninger:

* Kortholder har 14 dages fortrydelsesret/returret. Kortholder skal senest samtidig med varens modtagelse have denne oplysning på et varigt medium. Hvis ikke kortholder får denne oplysning kan hans fortrydelsesret udstrækkes i op til tre måneder.
* Valutaangivelsen er DKK.

Hvis der er yderligerere spørgsmål eller der ønskes yderligere oplysninger, kan vi kontaktes på telefon 44 89 29 30 

Morten Storgaard

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)