Hej Aminoer! Jeg sidder og skriver handlesbetingelser, og har meget lyst til at blive godkendt første gang hos PBS, og derfor kunne jeg virkelig godt bruge noget information om hvad der er af lovmæssige krav til handelsbetingelserne. Vi sælger kundetilpassede produkter (foto på lærred), og jeg er klar over, at vi derfor ikke har retur-pligt, men ellers kunne jeg godt gruge noget mere konkret. Sitet er B2C. Jeg har forsøgt i en tråd længere nede men uden held :/ Er der nogen som kender til link til et sted hvor man kan se det helt specifikt?
Jeg fandt et link i en tidligere tråd som dog ikke virker længere, noteret af Anders Christensen, og det var til http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek-dk/hvad-gaelder-ved-e-handel/
|
Hej Morten
Jeg kan godt forstå at du har lyst til at blive godkendt første gang hos PBS, men det er lidt vores erfaring at det slet ikke er så nemt og ligetil, for selv om man holder sig så tæt på principielle i reglerne som muligt, så kan ordlyden eller måden man skriver det på afgøre om det godkendes, ja selv helt samme tekst på 3 forskellige webshops giver ikke garanti for at alle 3 godkendes af PBS. Det kan virke som om det er den enkelte PBS medarbejders personlige holdning til ordlyden der afgør om det godkendes.Jeg synes også det er mindre heldigt at det kan være ”så svært” at blive godkendt, når der er ”så mange” webshops på markedet, ja selv store kendte som slet ikke lever op til reglerne om især fortrydelse og returret og så at det ser ud til at man bare skal sørge for at skrive det rigtige fra starten og så kan man bare lave det om bagefter, for det må jo være manglen på efterfølgende kontrol der gør, at der er så mange webshops på nettet med kortbetaling som kan forsætte uden at have de rigtige oplysninger.
Sidst men ikke mindst, så synes jeg der er en skævdrejning i betingelserne, der favoriserer køberne for meget i en sådan grad, at et forhindrer visse varer i at blive solgt på nettet og som giver netkunder betingelser / fordele som virker ulogiske og helt uden sidestykke i forhold til normal handel, men det skyldes måske mangel for muligheder for løbende kontrol. I princippet, kan man som kunde sidde en aften og shoppe løs og købe samme vare hos 10 forskellige webshops og efterfølgende annullere de 9, fordi man fandt den 10. billigst, eller reglerne om at man reelt har lov til at pakke varen ud, det vil sige klippe en blisterpakke op, fordi man skal have mulighed for at se og afprøve en vare. Står man ude i en fysisk butik, kigger man jo også på blisterpakker uden at kunne klippe dem op og ved fx mobiltelefon batterier, kan man som sælger ikke umiddelbart se om det nu er det nye eller et brugt man har fået retur.
At man som webshop med kortbetaling får en bekræftelse på at betalingstransaktionen er gennemført, er heller ikke ensbetydende med at pengene er sikret, fordi køberen har mulighed for at trække pengene retur igen og man må som sælger faktisk ikke gennemføre den endelige transaktion før varen er afsendt. Det kan gøre at mange web butikker står med følelsen af at sende varerne med håbet om at ”bare det nu går godt” og er nok også en medvirkende årsag til at mange mindre webshops vælger kun at have forudbetaling og efterkrav på deres shops og det er vel ikke hensigten med reglerne.
At man forsøger at lave lister over ”sikre webshops” og forskellige mærkningsordninger giver kun de store visse fordele og virker ikke fremmende for udviklingen, for det kan jo bremse de ”små nye” i at komme i gang og så virker det også langt fra virkeligheden set ud fra købernes måde at bruge nettet på, for hvis man som kunde først har brugt tid på at finde en vare man mangler og har brugt tid på at sammenligne og finde den til den billigste pris og man så også skal bruge tid på at søge om den shop nu også er på en eller anden ”safe” liste.
Så lad os få nogle ordentlige kontrol og konsekvens systemer der kan rense ud i de brådne kar og lad iværksætterne få nogle gode vilkår at komme i gang under.