Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg afsløre min forretningsplan til en ven ?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 02:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder lidt i et dilemma her.

En af mine allerbedste venner står pt. og skal afslutte sin HHX eksamen med et innovationsprojekt, hvilket jo er rigtig godt. Det dårlige er så, at ham og hans gruppe (ergo, nogle andre jeg ikke kender), var gået igang med et projekt som de nu finder uoverskueligt og ikke helt tilstrækkeligt til at give dem en god karakter, de føler de har hoppet lidt over hvor gærdet er lavest. Min kammerat ved dog, at jeg har et projekt jeg havde talt om, men han ved ikke at jeg har udviklet en forretningsplan og lavet research de sidste to måneder (bl.a. demologi og andet markedsresearch), og jeg har allerede fundet et webfirma som kan/skal hjælpe mig med projektet så snart jeg giver dem grønt lys.

Min kammerat har spurgt om han må låne min ide og alle dertilhørende dokumenter til at udvikle deres egen forretningsplan til eksamensprojektet, da han føler at projektet lød meget lukrativt da jeg fortalte ham om det et par måneder tilbage.  Jeg har p.t. sagt nej, da jeg virkelig ikke vil afsløre alt jeg har gået og lavet for mig selv det sidste stykke tid, og bare overdrage mit arbejde til ham og hans klassekammerater, af frygt for at en fra hans gruppe måske (eller hele gruppen?), ville stjæle ideen fra mig.

Men er jeg for paranoid? Hvad mener I?

Skal jeg gøre min kammerat en tjeneste og redde dem en potentiel god karakter ved at overdrage mit projekt til dem, eller skal jeg nægte dem adgang til mine planer?

Det skal siges, at projektet de skal lave er 100% teoretisk, og de skal ikke udvikle en "fysisk" virksomhed som eksamensprojekt, men blot fremvise en lovende forretningsplan tilknyttet et lovende og realistisk projekt overfor lærer og censor. Den eneste fordel ved at overdrage mine planer til dem er, at de ville udføre en forretnigsplan magen til min og bygge videre på den, hvilket evt. ville resultere i at de måske kunne finde huller og andre fejl som jeg måske selv har overset? Da jeg ikke har taget HHX men gymnasiet istedet er jeg meget bleg på området, hvor de til modsætning har tre års teoretisk erfaring indenfor udarbejdelse af forretningsplaner, men jeg kan ikke beslutte med mig selv om denne potentielle fordel vægter højere end den potentielle risikofaktor?

Hjælp

Bedste hilsener

Daniel J. Bertelsen

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 08:59

Umiddelbart ser det ud til, at din ven beder dig om at medvirke til eksamenssnyderi! Han beder om at du giver ham alt det arbejde, som gruppen selv skulle udføre i forbindelse med opgaveskrivningen, hvordan finder man information osv.

Min umiddelbare indskydelse er, at du skal sige nej, både af hensyn til din egen ide, men også fordi, det kan betragtes som snyderi, der kan give din ven og hans gruppe problemer.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:25

Jeg ville sige nej. Af den simple årsag at du ville gøre din ven en bjørnetjeneste ved at hjælpe ham for at få en god karakter.
Han skal vide at hårdt arbejde betaler sig, og "at springer over hvor gærdet er lavest" straffes.

Hvad angår at de stjæler din ide skal du ikke være bange for det. Hvis de ikke har motivation til at lave et eksamensprojekt, har de heller ikke det det kræver at realisere din ide.
Jeg ville dog stadigvæk ikke give dem det, og kvaliteten af et arbejde udført at "lavgærspringere" kan da ikke være alt for god.

Hvis du derimod har behov for at komme ud over stepperne med dit projekt, så skal du finde en partner, eller i det mindste nogen som underskriver en aftale om at projektet er dit.

Tilmeldt 10. Mar 08
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 10:56

Jeg ville da helt klart sige: NEJ!

Det er ikke dit problem, at han ikke kan komme på en nok ambisøs forretningsplan, men hvis du af en eller anden årsag skulle vælge, at sige ja - så anvend en fortrolighedserklæring, så der givetvis ikke bliver problemer med eventuelle rettigheder!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)