Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS - Træk indskud ud?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 23. Apr 06
Indlæg ialt: 578
Fra  Firtal Brands ApS Skrevet kl. 06:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Når man har startet et ApS, hvordan trækker man så billigst muligt sin indskudskapital ud?

Lad os tage et eksempel:

Virksomhed A bliver startet af Person A med 125.000 i indskudskapital.

Person A sælger 5% af sin virksomhed til en anden person og får 30.000 kr for denne.

Beskattes Person A så af de 30.000 selvom han til at starte med skød 125.000 allerede beskattede kroner ind i firmaet.

Altså hvis jeg har 125.000 smider dem i et ApS, så vil jeg ikke kunne trække dem ud nogen sinde uden at blive beskattet? 

Tilmeldt 24. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 08:31

Hej,

Du vil altid kunne få din anpartskapital tilbage uden at blive beskattet, men udelukkende når selskabet bliver likvideret, dvs lukket.

Hvis du sælger 5% af din virksomhed, vil du blive beskattet af din fortjeneste - Du har stiftet selskabet til kurs 100, og differencen skal du betale skat af. I dit eksempel får du 30.000 for dine anparter, og du har selv givet 6.250,- DKK for dem, du vil derfor blive beskattet af 23.750,- DKK 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:42

Hvejsel:
Når man har startet et ApS, hvordan trækker man så billigst muligt sin indskudskapital ud?

Derfor ikke ApS. Brug et SMBA-selskab. Hvad du indskyder kan du straks trække ud, hvis likviditeten tillader dette.

Men til skattespørgsmålet og et bedre forslag til løsning af denne problemstilling. UHA, den var vasnskelig.

Egenkapitalen i dit selskab må have vokset en hel del. Hvis kapitalandelen var ejet af et holdingselskab kunne du have solgt 5% af dine anparter skattefrit efter 3 år som en almindelig kendt praksis.

Hvis et SMBA holding-selskab havde skudt 125 KKR som kapitalandel på kapitalkonto A ind i et andet SMBA-selskab kunne det akkumulerede overskud være udbetalt skattefrit til moderselskabet umiddelbart før optagelse af ny deltager.

Du udbetaler derefter 30 KKR fra KapK A uden skattevirkning til moderselskab, hvorved dettes kapitalandel vil være 95 KKR.

Når du modtager de  30 KKR posterer du 25 KKR på kapitalreguleringskonto, som derved bliver fælles egenkapital. De 5 KKR posteres på kapitalkonto (KapK)  B.

Derefter udloddes udbytte efter de nye kapitalkonti eller 95% til KapK A og 5% til KapK B.

Der er muligvis en tilsvarende løsning for  ApS og A/S selskaber, mern jeg kan ikke umiddelbart se det.

I øvrigt: MEGET flot web-side.

MVH fra Ejler 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:02

Eiler du har sgu SMBA på hjernen.

Kan du virkelig ikke bidrage med andet, end din evige SMBA-promotion?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:42

1base:

Egenkapitalen i dit selskab må have vokset en hel del. Hvis kapitalandelen var ejet af et holdingselskab kunne du have solgt 5% af dine anparter skattefrit efter 3 år som en almindelig kendt praksis.MVH fra Ejler 

Er det vanskeligt ??? Har du aldrig hørt om at en investor erhverver eller nytegner aktier/anparter til overkurs Ejler. Nytegning er nøgleordet i denne situation. I stedet for at lade investoren købe 5% eller nom. 6.250 kr. anparter så lader du ham nytegne nom. 6.600 kr. anparter til overkurs i stedet, hvorved selskabets anpartskapital udvides til 131.600 kr. Det udløser ingen skat for dig. Du bør så samtidig overveje - før eller efter - at etablere et holdingselskab ved skattefri anpartsombytning. Særligt hvis den anden er et selskab.

Vælger du den anførte model vil du blive skattepligtig af de 5% du sælger (hvortil der alene knytter sig en anskaffelsessum på 6.250 kr.)  

PS:

- Inden Eiler begynder at kalde mig et fjols fordi der står at den anden er en person som lad mig lige minde om at en person juridisk kan være både et selskab og en person.  Var jeg rådgiver for den anden - og talte vi om et større indskud/andel ville jeg klart anbefale at denne indskød via et selskab.

- Spørgsmålet er om den anden overhovedet ville gøre sig overvejelser om at købe hvis der var tale om et SMBA.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Århus
Tilmeldt 23. Apr 06
Indlæg ialt: 578
Fra  Firtal Brands ApS Skrevet kl. 13:50

Jeg kan fornemme jeg har formuleret mig dårligt.

Virksomhed A er ejet af 3 holding selskaber og en privat person. 

Hold A ejer 45%

Hold B ejer 45%

Hold C ejer 5%

Privat A ejer 5%

Nu vil vi så sælge 10% til privat person B, denne vil købe 5% hos Hold A og 5% ved Hold B.

Jeg er selv ejer af Hold A, hvor får jeg så bedst muligt disse penge ud til mig selv da jeg gerne ville begynde at betale mit lånte indskud i Hold A tilbage? 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:24

Ja så duer nytegningsmodellen ikke, da den reducerede ejerandel kun skal påvirke Hold A og Hold B. Salget vil udløse skat i de to holdingselskaber i det omfang de ikke har ejet dem i 3 år. Salget har som sådan ikke noget med dig at gøre da det sker i holdingselskabet og du kan kun få penge ud personligt ved at lave skattepligtig udbytteudlodning.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)