Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omdannelse fra enkeltmands til Aps - opmærksom på hvad?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg står overfor at skulle omdanne min virksomhed fra enkeltmandsvirksomhed til Aps - denne beslutning er taget, så virksomhedsskatteordningen er udelukket.

1. Hvad skal jeg være ekstra opmærksom på ved omdannelse til Aps?
2. Er det en 'standard' process som enhver revisor kan lave?
3. Hvem brugte I til stifelse/omdannelse af Aps, og hvorfor valgte I dem I gjorde?
4. Vil det kunne betale sig at bruge en 'billig' omdannelse, tænker på de tilbud man ser rundt om på nettet til 1.500 kr. for stiftelse - for så evt. at bruge én 2. revisor til selve årsregnskabet når vi kommer dertil?

Hvis du sidder og kan hjælpe mig med selve omdannelsen skal du selvfølgelig være velkommen til at sende mig én pm!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:16

Hej Christoffer!

De 1500 kr. gælder kun for kontantstiftelse.

Ved omdannelse skal der laves vurdering samt åbningsbalance af en revisor.

Koster altså noget mere end kontantstiftelse.

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 12:22

Peter - Revisor:
De 1500 kr. gælder kun for kontantstiftelse.

Den er jeg med på. Kan man sætte et ca. antal timer eller en ca. pris? - eller er det forskelligt fra gang til gang.

Peter - Revisor:
Koster altså noget mere end kontantstiftelse.

Det koster det det koster :-))

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:29

Hej!

Alt afhængig af kompleksitet omkring 6-8 tkr., og så noget dyrere såfremt du skal have et

holdingselskab med også.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:40

Du kunne overveje et SMBA-selskab som i næsten alle henseender er mere fordelagtigt end ApS selskaber uagtet hvad visse personer postulerer.

Men hvis det skal være være et ApS: 

Christoffer Steenbeck:
1. Hvad skal jeg være ekstra opmærksom på ved omdannelse til Aps?

Størrelse af omsætning, kapital og antal medarbejdere, idet revisionspligt indtræder, når 2 af 3 bestemte grænser nås. Revisorer bør kende disse tal ligesom jeg gør det.

Ved SMBA selskaber er (OMS/KAPITAL) grænser for undtagelse for årsrapport  4 gange større.

Derved er der automatisk ikke revisionspligt men du skal stadig til skattevæsenet lave et simpelt regnskab.

Du undgår at din revisor rapporterer ulovlige aktionærlån, idet det ikke eksisterer i SMBA selskaber. 

Du er ikke tvunget til de absurde følgeaktioner hvis 40% af kapitalgrundlaget tabes ved eksempelvis markedsføring. 

Denne bestemmelse kaldes af de store industriorganisationer anpartsdræberloven. 

Overveje om kun direktør eller bestyrelse og hvor mange, idet bøderegn ved for sene eller ikke indgivne årsrapport er direkte proportionalt med antal personer og ikke fradragsberettiget.

Priser for overdragelse/salg af lagre og aktiver fra enkeltmandsvirksomhed til ApS. Om regler for skattefri overdragelse kan udnyttes effektivt. 

Holding selskab eller ikke, hvor der altid er revisionspligt ved holdingselskabet, men ikke hvis dette er et SMBA-selskab. Revisorer tager typisk KR 6-8000 for selskaber med NUL-aktivitet for at postere revisionsregningen, lave og udskrive regnskabet med alt det (meget lidt i dette tilfælde), der hører til for en årsrapport.

Hvordan du vil betale dig selv og din familie via løn og udbytter.

Simpel skatteoptimering efter samme mønster som de større virksomheder, hvis indkomsten er omkring 500,000 eller mere.

Undgå revisorregning for vurdering af aktiver ved selv at handle det ind i det nye selskab til hvad skattevæsenet kalder markedspriser. Ved ApS skal du så sætte KR 125.000 ind på det nye selskabs bankkonto. Ved SMBA er det NUL.

Typisk lave en kort SWOT-analyse, som står for Strength, Weakness, Opportunities og Threats (styrke, svagheder, muligheder og trusler (faldgruber) med kommentarer (vurdering) for hvert enkelt tjeklistepunkt.  Det kan gøres meget simpelt.

Christoffer Steenbeck:
2. Er det en 'standard' process som enhver revisor kan lave?

Selve stiftelse af  ApS selskaber og SMBA selskaber er principielt simpelt sekretærarbejde, når man har en skabelon.

Kort beskrivelse af selskabets formål er for begge selskabsformer bare nogle få linier.

Det er gratis hos EogS (det offentlige). 

En håndværker og entreprenør tilbyder andetsteds på Amino stiftelse af et bestemt form for selskab, efter han selv har været processen igennem een gang. DET har skabt meget postyr.

Christoffer Steenbeck:
kan hjælpe mig med selve omdannelsen

Jeg assisterer gerne af principielle grunde for KR 360 per time for visse prototype klienter.

Jeg arbejder gerne sammen med andre for at du kan sikres bedst mulig service og sikkerhed for kvalitet. 

Du kan eksempelvis få en drøftelse over telefonen eller via e-mail, hvor jeg afregner per minut. 

Etablering af et ApS såvel som andre selskabsformer er som du kan se på annoncering og servicetilbud mest indtastningsrutine med en udskriftsskabelon uden service.

Jeg arbejder som HD-R med teoretisk del af revisoreksamen MEGET gerne sammen med revisorer, skatterådgivere og andre i fredelig sameksistens.

Jeg eksekverer bare stillede ogaver.

MVH

Ejler 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:06

Eiler

Jeg tror ikke,at der er nogen her i dette forum, der falder for dine SMBA-luftkasteller.

Måske en gang i fremtiden.........når der forhåbentlig kommer en lov eller lign.

Lad dog være med at spilde din og andres tid med at skrive disse ultralange indlæg.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)