Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedr. erhverv vs hobbyvirksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Feb 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer Jeg har siden 2001 været momsregistreret med en lille musikproduktionsvirksomhed, dog har jeg ikke haft den store aktivitet de sidste par år, hvorfor regnskabet har vist underskud som følge af små faste udgifter som forsikring m.m. samt afskrivninger på driftsmateriel. Har fået brev fra Skat som ønsker at vurdere om min virksomhed skal betragtes som erhverv eller hobby (hvor jeg altså ikke kan fratrække udgifter). I den forbindelse er jeg i tvivl om hvorvidt man skal tilbagebetale det man har fået fratrukket i sin skat grundet underskud? (Såfremt virksomheden erklæres som hobby) Tak for hjælpen.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:35

Hej!

Ja...det skal du 3 år tilbage.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:41
Det vil være konsekvensen ja men ud fra det du der siger så er det en ret klassisk problemstilling: Virksomheden giver underskud på grund af afskrivninger på driftsmateriel. Her skal man lige huske at Skat vil være tilbøjelig til at tage udgangspunkt i de skattemæssige afskrivninger, fordi der typisk kun foreligger et skatteregnskab. Her bør man istedet regulere resultatet så driftsmaterialet afskrives over levetidsperioden, typisk 5-10 år. Det giver ofte et helt andet fortegn på bundlinien. Dog er et klart at det er svært at flytte noget hvis du stort set ikke har haft indkomst de sidste par år. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 13. Feb 08
Skrevet kl. 09:04

Tak for hjælpen!!

Et af problemerne, som jeg ser det, er at mange af mine indtægter kommer iform af royalty fra pladesalg, KODA fra radio og TV fremførsler etc, men de kommer ind som personlig B-indkomst, hvorfor jeg ikke på virksomhedsregnskabet har skrevet dem som en del af omsætningen. Sidste år havde jeg dog kun en indtægt fra "musikvirksomheden" på knap 15.000 kr, og udgifter for cirka det halve, det samme forventes for indeværende år, men de forrige år har indtægten ligget mellem 30 og 50.000 kr.

Jeg tænker at når denne virksomhedsrelaterede B-indkomst overstiger udgifterne, er der jo i princippet ikke noget underskud på trods af at regnskabet viser det! Hvordan ser man på det hos Skat?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:31

Hej!

Du bør jo nok lave et korrigeret regnskab, og så argumentere over for SKAT!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:32

De B-indkomster skal du lade indgå i virksomhedens omsætning og derefter nulle B-indkomst på selvangivelsen hvis du da ikke har andre B-indkomster.  Der er ingen grund til at rette tidligere år der handler det som Peter siger om argumentation 

Tilmeldt 13. Feb 08
Skrevet kl. 11:11

Det jeg har gjort nu er at jeg har lavet en redegørelse for henholdsvis indtægtsgrundlag og udgifter i virksomheden, samt forklaret hvorfor regnskabet viser underskud (grundet indtægter fremgår som B-indkomst). For de sidste 3 år har jeg år for år listet de virksomhedsrelaterede B-indkomster jeg har haft, ligesom jeg for år 2008 har listet de forventede indtægter og udgifter og lavet et overskudsestimat.

Alle år har jeg haft større indtægter end udgifter, men er blot i tvivl om hvorvidt jeg får lov at fratrække udgifterne nu og fremover når indtægten ikke har været større end de ca. 15.000 kr. sidste år og forventeligt i år.

Tak for jeres kommentarer!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 11:42

Husk også lige at ombryd dine indkøb/udgifter så de afskrives over levetiden. I og med at det giver overskud kan de ikke sige at der er tale om hobbyvirksomhed men de kan naturligvis tage stilling til de enkelte poster/udgifter i regnskabet.  

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)