|
Jeg er selvstændig med enkeltmandsvirksomhed og fylder 67 næste efterår. Jeg kan - måske - holde min lille forretning kørende frem til min 67-års fødselsdag. Sådan med nød og næppe. Til den tid har jeg rate- og kapitalpension plus noget livrente (og en folkepension), der går i gang. Min tanke er følgende: Måske skulle jeg starte med pensionsudbetalinger allerede til min 66-års fødselsdag i dette efterår. Jeg kunne så fortsætte med min virksomhed, men ville have en større buffer (og mindre stress over ordrebeholdningen eller manglen på samme). Hvis virksomheden holder sig oven vande, kan jeg mere eller mindre lade pensionsudbetalingerne stå, og hvis det kommer til at knibe med ordrerne, kan jeg bruge af mine pensionsudbetalinger efter behov. Er der nogen, der har erfaring med køre seniorårene ad to spor på den måde? Jeg går ud fra, at man bruger personfradrag, rentefradrag etc. på pensionsudbetalingerne, og så kører et B-regnskab ved siden af (uden fradrag). Der skal så svares fuld skat uden fradrag for B-indkomsten, men er det besværligt at administrere? Jeg tænker egentlig, det kunne være en enkel ordning og en god glidende overgang til pensionistlivet. Men er der noget, jeg overser? |
Du Har helt ret i at du bruger hovedkortet og dermed fradrag på din pension. Din B Indkomst fra selvstændig behandler du fuldstændig som du gør i dag nemlig ved at forskuds ræhr dit overskud, og det kan du jo gøre løbende helt frem til oktober så du rammer godt. Der sker så det at dit fradragnedsættes så skatten betales, Ring med 100 kr. mindre fradrag betyder cirka 40 kr. mere skat medmindre du betaler topskat, Og hvis dit overskud er så stort at nedsat fradrag ikke er nok til at betale skatten, så modtager du opkrævning på forskellenHank664:Jeg er selvstændig med enkeltmandsvirksomhed og fylder 67 næste efterår. Jeg kan - måske - holde min lille forretning kørende frem til min 67-års fødselsdag. Sådan med nød og næppe. Til den tid har jeg rate- og kapitalpension plus noget livrente (og en folkepension), der går i gang.
Min tanke er følgende: Måske skulle jeg starte med pensionsudbetalinger allerede til min 66-års fødselsdag i dette efterår. Jeg kunne så fortsætte med min virksomhed, men ville have en større buffer (og mindre stress over ordrebeholdningen eller manglen på samme).
Jeg går ud fra, at man bruger personfradrag, rentefradrag etc. på pensionsudbetalingerne, og så kører et B-regnskab ved siden af (uden fradrag). Der skal så svares fuld skat uden fradrag for B-indkomsten, men er det besværligt at administrere?
Jeg tænker egentlig, det kunne være en enkel ordning og en god glidende overgang til pensionistlivet.
Men er der noget, jeg overser?
Der er intet som helst besværligt ved det Det er selvfølgelig vigtigt at du får besluttet den rigtige rækkefølge i forhold til rate pension kapitalpension og livrente og hvis du har penge til overs, overvejer at indbetale dem på alderspension. Det er godt nok uden fradrag men til gengæld er skatten kun 15,3 % af gevinsterne og der er tilmed en regulering hvis du skulle have tabt penge i slut oort af dine hævninger
God ven med den langsomme nedtrapning
Venligst John Hannover
Bliv gratis medlem