Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af Aktier i Aps - First North vs Novo - fremføring af underskud

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Dec 21
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det korrekt at en aktie noteret på First North skattemæssigt behandles på nøjagtig samme måde som en aktie noteret på Nasdaq Copenhagen (fx Novo Nordisk) — når investor er et selskab (ApS)?

Og er det dermed korrekt at:

1. Begge er skattepligtige porteføljeaktier når ejerandelen er under 10%
2. Begge lagerbeskattes årligt
3. Tab efter lagerprincippet fradrages altså som almindeligt underskud i den ordinære skattepligtige selskabsindkomst
4. Rubrik 086 på selvangivelsen (tab er altså IKKE kildeartsbegrænset, jf. ABL §9 stk. 2 —) er derfor ikke relevant når lagerprincippet anvendes

Baggrunden for spørgsmålet er at First North er en multilateral handelsfacilitet (MTF) og ikke et reguleret marked — men min forståelse er at denne skelnen kun har betydning for personer, ikke for selskaber, hvor begge kategorier anses for børsnoterede.

Er det korrekt? 

mvh
Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46799
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:51

Alle den typeinvesteringer, også guld som regel investering behandles efter lagerprincippet og med under 10 % er der jo ikke skattefrihed, så tab og gevinster udligner hinanden unset hvorfra -  lagerskatten hvert år. Jeg går ud fra at du har LEI certifikat

vh john h

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Dec 21
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:09

Hej John 

Jeg er helt med på at der ikke er skattefrihed og lagerbeskatning er gældende, men spørgsmålet går på hvordan at jeg håndtere underskud i virksomheden når aktierne har tabt i værdi.

Hvis jeg forstår dig korrekt, så skal det underskud fra aktietab bare fratrækkes alm. drift aktivitet og evt samlet underskud (=drift + aktietab) skal bare fremføres på selvangivelsen som alm. underskud jeg kan bruge i fremtiden. Korrekt? 

PS: Jep jeg LEI 

PS: Som altid er du manden med svar - takker :-)

Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46799
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:17

Korrekt ja dit tab nedsætter resultatet og gevinst øger resultatet - uanset værditype investering

vh john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)