Er det korrekt at en aktie noteret på First North skattemæssigt behandles på nøjagtig samme måde som en aktie noteret på Nasdaq Copenhagen (fx Novo Nordisk) — når investor er et selskab (ApS)?
Og er det dermed korrekt at:
1. Begge er skattepligtige porteføljeaktier når ejerandelen er under 10% 2. Begge lagerbeskattes årligt 3. Tab efter lagerprincippet fradrages altså som almindeligt underskud i den ordinære skattepligtige selskabsindkomst 4. Rubrik 086 på selvangivelsen (tab er altså IKKE kildeartsbegrænset, jf. ABL §9 stk. 2 —) er derfor ikke relevant når lagerprincippet anvendes
Baggrunden for spørgsmålet er at First North er en multilateral handelsfacilitet (MTF) og ikke et reguleret marked — men min forståelse er at denne skelnen kun har betydning for personer, ikke for selskaber, hvor begge kategorier anses for børsnoterede.
Alle den typeinvesteringer, også guld som regel investering behandles efter lagerprincippet og med under 10 % er der jo ikke skattefrihed, så tab og gevinster udligner hinanden unset hvorfra - lagerskatten hvert år. Jeg går ud fra at du har LEI certifikat
vh john h
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg er helt med på at der ikke er skattefrihed og lagerbeskatning er gældende, men spørgsmålet går på hvordan at jeg håndtere underskud i virksomheden når aktierne har tabt i værdi.
Hvis jeg forstår dig korrekt, så skal det underskud fra aktietab bare fratrækkes alm. drift aktivitet og evt samlet underskud (=drift + aktietab) skal bare fremføres på selvangivelsen som alm. underskud jeg kan bruge i fremtiden. Korrekt?