|
Kapitalafkastgrundlaget er som udgangspunkt identisk med den skattemæssige egenkapital i virksomheden (opgjort til skattemæssige værdier) men hvis der er en ejendom indblandet er der særlige forhold (anskaffelsessum).
|
Kapitalafkastgrundlaget er som udgangspunkt identisk med den skattemæssige egenkapital i virksomheden (opgjort til skattemæssige værdier) men hvis der er en ejendom indblandet er der særlige forhold (anskaffelsessum). |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Min virksomhed har hverken fast ejendom, biler eller telefoner. Det eneste aktiv (bortset fra bankbeholdningen) er således et par computere m.v. som der saldoafskrives på. I kontoplanen i min bogføring har jeg et afsnit der hedder egenkapital, som indeholder sidste årets resultat samt opsparet overskud fra tidligere år, fratrukket årets hævninger. Er summen af dette afsnit lig med "den skattemæsige egenkapital", eller regnes der i skattesammenhæng efter andre regler? Som nævnt tidligere har jeg ikke selv indskudt noget i virksomheden, så den eneste rigtige kapital i virksomheden er - som jeg ser det - mit opsparede overskud fra tidligere år. |
Jeg ville jo aldrig blande opsparede overskud i VSO ind i virksomhedens egenkapital. Men med mindre du har lavet driftsøkonomiske afskrivninger på computerne udover saldoafskrivningen så opererer du kun med skattemæssige afskrivninger og så vil dit kapitalafkastgrundlag svare til den egenkapital du har opgjort. |
|
Jo det har du da. Det overskud i virksomheden som du ikke har hævet. Dvs. typisk det overskud som du har opsparet i virksomhedsordningen. Dette har imidlertid intet med egenkapitalen og virksomhedens regnskab at gøre. De opsparede overskud i virksomhedsordningen og virksomhedsordningen i det hele taget er alene en resultatdisponering i forhold til din personlige selvangivelse. I dit regnskab vil disse midler blot stå som egenkapital |
Jeg beklager hvis jeg virker tungnem, men jeg vil virkelig gerne forstå hvordan min selvangivelse hænger sammen. Den revisor jeg havde til at hjælpe mig sidste år var tæt på umulig at snakke med, så nu prøver jeg selv at danne mig et overblik før jeg tager fat i en ny revisor. Lad os antager at jeg sidste år sparede kr. 100.000/75.000 (før/efter skat) op i virksomhedsordningen, samt at jeg - bare for at gøre det hele lidt mere opskurt - året forinden opsparede 10.000/7.200 kr. op på en konjunkturudligningskonto under kapitalafkastordningen. Derudover har jeg, som tidligere nævnt, ikke selv gjort nogle indskud i min virksomhed, som forresten heller ikke har nogen gæld (hvis der ses bort for momsafregningen). Er min skattemæssige egenkapital ved selvangivelsen i år 110.000 kr? 82.200 kr? 100.000 kr? 75.000 kr.? eller er der andre faktorer som jeg overser? |
Jamen din egenkapital er den værdi som fremgår af bogføringen. Mit umiddelbare bud er at egenkapitalen er 110.000 kr. ud fra det du skriver men det afhænger jo af om virksomhedsskatten er betalt via virksomheden eller af private midler uden for virksomheden. Dine opsparede overskud indgår jo ikke som en del af den egenkapital der er i bogføringen, men fremstår i nogle specifikationer til din selvangivelse |
Ok, jeg tror jeg er med på hvordan det hænger sammen. Jeg bliver dog en anelse forvirret over noget af det du skriver:
Som jeg læser det, modsiger to ovenstående hinanden, men det er måske bare mig der er forvirret og mangler den grundlæggende begrebsforståelse? =\ |
Jeg ved ikke om du mangler grundlæggende begrebsforståelse. Det handler nok snarere om at du lægger noget mere i virksomhedsordningen end den egentlig er. Betragt virksomhedsordningen som et skatteberegningsprogram hvor du via ordningen kan flytte noget indkomst fra beskatning som personlig indkomst til foreløbig virksomhedsskat.Dvs. det er en skatteberegning som kører ved siden af viksomheden men ændrer ikke virksomhedens bogholderi og regnskabsom sådan. Dvs. det er nogle tilhørende specifikationer. Det er det jeg mener med at de opsparede overskud ikke indgår i egenkapitalen, men de midler som du har opsparet i virksomheden (og som gør at du kan opspare overskud i VSO) indgår selvfølgelig i status og dermed i egenkapitalen. |