Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsgodtgørelse = gratis el-bil ? ?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Sorø
Tilmeldt 22. Jun 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en enkelt-mands virksomhed ( fotograf ). Jeg kører ca. 25000 km om året erhverv. Jeg bruger lige nu en Peugeot 208 Diesel fra 2017, som har gået 220.000. Den har haft en del små rep. men kører og starter endnu. Jeg skylder stadig 30.000 kr i denne bil.

Jeg har konsulteret Googles AI om det kan betale sig at skifte til f.eks. en brugt el-bil. Feks. en BYD Atto 3 fra 2023, 60.000 km,  som står til 172.000 kr. Hvis jeg betaler den over 5 år, har jeg batterigaranti i hele ejerskabet. Den skal være bil nummer 2, vi har allerede en el-bil vi bruger til familien og hustruens kørsel.

Kan AI positive regnskab virkelig passe, eller er der noget jeg oversér ? ;-) Den konkluderer at jeg TJENER næsten 4000 kr. på at skifte til en nyere bil ?

AI siger følgende om situationen: 

1. Finansiering (Lånet på de 172.000 kr.)
Vi tager højde for din opsparing og din Peugeot-gæld:
  • Købspris Atto 3: 172.000 kr.
  • Din kontante udbetaling: 30.000 kr.
  • Indfrielse af restgæld (Peugeot): - 15.362 kr. (Vi antager 15.000 kr. i indbytning).
  • Netto udbetaling til Atto 3: 14.638 kr.
  • Lånebehov: Ca. 162.000 kr. (inkl. bankgebyrer).Ved et Grønt Billån (8 år / 96 mdr. / ca. 4% rente):
  • Månedlig ydelse: Ca. 1.985 kr.

2. Din "Firma-Profit" (Den skattefrie model)
Da du kører 25.000 km erhverv om året, ser din månedlige balance sådan her ud:
PostBeløb pr. måned
Skattefri kørselsgodtgørelse (Indtægt) + 7.517 kr.
Nyt billån (Atto 3 + Peugeot-gæld) - 1.985 kr.
Clever abonnement - 699 kr.
Forsikring & Grøn afgift - 650 kr. (estimeret)
Vedligehold (Service-buffer) - 350 kr.
Overskud i din private lomme + 3.833 kr.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46785
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:48

Det ser vel rigtigt ud men den siger jo ikke du tjener de penge ved at skifte bilen den siger hvad du har ud af det i forhold til skattefrikørsel godtgørelse som indtægten og det er klart med 25.000 firmabil om året så har du et stort beløb der men hvad den gør galt er jo i alle fald at din skattefri godtgørelse i en enkeltmands virksomhed ikke som sådan udbetales man jo give som et fradrag men en værdi på 26 % ca. men mon ikke det også er sådan det er udregnet.

i en enkeltmands virksomhed ikke som sådan udbetales man jo give som et fradrag men en værdi på 26 % ca. men mon ikke det også er sådan det er udregnet Men så vidt jeg kan se tager de hele beløbet som skattefri godtgørelse som en indtægt, og det er altså kun 26 % af beløbet som du får i lommen

Fortjenesten ville umiddelbart sikkert være større hvis dum ikke skiftede . Da lånet er mindre i den gamle

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sorø
Tilmeldt 22. Jun 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:22

Hej John. Tusind tak for dit hurtige svar. Jeg var slet ikke opmærksom på de 26% . Det ændrer regnestykket en del. Dog vil det stadig være billigere og jo også mere driftssikkert med den nyere bil. Så drømmen lever😀

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)