Her er lige et uddrag fra et af mine nyhedsbreve fra 2003, men aktuelt er det bestemt stadigvæk:
NETVÆRK VIA INTERNET
------------------------------------------------------------
I den seneste tid er der dukket en del nye fede programmer op, der hjælper med at knytte bånd på nettet. Nogle af dem hjælper med at holde kontakter ved lige, andre med at finde folk at lave forretning med, og andre tager sig af de private sysler. Nettet er genialt til at netværke, og dem som ikke har prøvet det, går virkelig glip af meget. Bare i Danmark sidder der ikke under 10.000 mennesker på ethvert givent tidspunkt og chatter sammen. Jubii Chat bliver besøgt af mere end 300.000 forskellige danskere hver måned, og lægger man de forskellige danske chatrum sammen, runder vi hurtigt millionen eller næsten 20 % af den danske befolkning. Så det er ikke kun ”fedtede nørder”, der netværker online...
Nu er det ikke kun flirt, tant og fjas, der driver værket. I den seneste tid er der som nævnt, kommet en del meget professionelle værktøjer på markedet, som jeg varmt kan anbefale, man kigger på. Og her er nogle af dem:
PLAXO
Plaxo er mit yndlingsprogram, det er lavet af en af grundlæggerne af Napster og er totalt genialt.
Når man som jeg har små 300 mennesker i sit adressekartotek, er det næsten umuligt manuelt, at holde det up to date. Man vil i tide og utide sende e-mails til folks gamle adresser, ringe til dem på gamle telefonnumre etc., og det er spild af tid.
Efter installation af Plaxo, kan man med et par tastetryk sende en mail til alle i sit adressekartotek med en opfordring til at opdatere sine data. En uge efter jeg installerede Plaxo, var 75 % af alle min kontakter opdateret med friske oplysninger, og tilmed fik jeg lige fødselsdatoer på hele banden.
www.plaxo.com
LINKEDIN
Mens Plaxo er et godt værktøj til at hjælpe med at holde kontakten til dem, man i forvejen kender, er Linkedin rigtig godt til at få nye kontakter. Ideen er at man tilmelder sig og inviterer dem, man i forvejen kender. De gør så det samme, og meget hurtigt får man et overblik over, hvem ens kontakter kender osv. Jeg inviterede 50 af mine gode venner ind i netværket, og i kraft af dem og deres venner og deres venners venner osv. har jeg på under 1 uge fået adgang til 23.700 personer, som jeg kan henvende mig til. Når man tilmelder sig, fortæller man hvem man er, og hvad man søger, og det betyder, at man kun får henvendelser fra folk, man kan have gavn af.
Netværket er genialt til at søge job, medarbejdere, konsulentopgaver, samarbejdsparterne, investorer og viden. Og selvom der er mange teknologi-folk, kan jeg se, at antallet af "normale" mennesker er stærkt stigende.
www.linkedin.com
Af andre online netværk (jeg har ikke prøvet dem alle) er der Friendster, som primært bruges til dating og nye venskaber:
www.friendster.com
Meetup koncentr