|
Vi har et ApS med 2 ejere (50/50). Vi er begge direktører og får løn. Den 08/02/2026 blev der ved en fejl/fordi vi stod uden privat likviditet overført i alt 4.000 kr fra selskabets konto til privat til en ren privat udgift (ikke erhverv). Det er ikke bogført endnu pr. 17/02/2026. Vi kan først tilbagebetale beløbet 01/03/2026. Jeg vil gerne håndtere det mest korrekt og minimere rod/risiko – især ift. LL §16E (aktionærlån). Mine spørgsmål: Ville I bogføre det som mellemregning/tilgodehavende hos ejer(e) nu og så tilbagebetaling 01/03? Eller er det “bedre” i praksis at lave en lønregulering i februar og indberette det som løn (så man undgår at det ligner et aktionærlån)? Hvis man tilbagebetaler 01/03, har det nogen betydning i praksis – eller vil §16E typisk stadig udløse beskatning uanset? Har nogen erfaring med lignende i et 50/50 setup (hvor man begge er direktører med løn)? Hvad plejer revisor at anbefale? Alle inputs/tips modtages med kyshånd 🙏 |
Det skal 100% klart håndteres som løn og jo spdan, at de 4000 kr passer med netto efter skat og atp osv
det skal gøre omg. Wllwea vil det give problem. Det skal faktisk også fremgå af årsrapport, npr der har været privat hævning, som jeg husker det' en revisor vil have pligt til indberetning til hvidvask og samme vil bank hvia den ser det
venligst. John Hanniver
Bliv gratis medlem