Det kommer først og fremmest meget an på hvad du sælger og hvor mange varer du har hjemme.
For mit eget vedkommende, så har jeg givet hvert produkt et varenummer, så jeg kan kende varen ud fra varenummeret og varenavn. F.eks.
Kunden bestiller: Burberry - London varenummer M.050.4507.01
Så ved jeg at jeg skal finde en Burberry - London parfume, til mænd(M) i 50 ml (050), desuden ved jeg at jeg har oprettet produktet uge 45 år 2007 (4507) som det første produkt den uge(01).
Det er min måde at gøre det på. Vigtigst er vel at du finder en metode der passer dig, men her i hvert fald lidt inspiration.
Hvor meget (antal enheder) lager ligger du inde med af hvert varenummer? Hvor meget værdi i kroner og øre ligger du inde med? Betaler du kontant til dine leverandører eller får du kredit?
Jeg vil helt klart anbefale at bruge et unikt varenummer, da et lager vokser med tiden (forhåbentlig) og ender med at være uoverskueligt at finde den rigtige vare.
Jeg startede optimistisk uden varenumre, men har siden lagt mange timer i at tilføje det til hvert enkelt produkt for at undgå fejlleveringer.
Jeg bruger unikke varenumre på alle mine varer. Til gengæld har jeg ikke særlig meget logik i dem, jeg har altid lært (og efaringen bakker det op), at det er dårligt datadesign at lægge logik ind i numre.
Mine varenumre er delt op i grupper - B-xxxx er batik, P-xxxx er trykte stoffer osv. På lageret ligger hver gruppe i nummer orden, så hvis jeg får en ordre på B-6006 (sort batik), finder jeg batikgruppen, og der finder jeg nr. 6006.
Det gør det let for andre at finde varerne - jeg har en vikar til at passe butikken under ferie og i øvrigt hjælpe mig i travle perioder.