Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bestyrelsens og direktionens involvering i arbejdet med virksomhedens digitaliseringsstrategi

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Solrød Strand
Tilmeldt 31. Dec 19
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære læser og debattør

Først og fremmest tak for at læse dette indlæg om digitaliseringsstrategier målrettet små og mellemstore virksomheder (Forkortet SMV’er). Du vil i nedenstående executive summary få den overordnede introduktion til digitaliseringsstrategier for SMV’er.

Executive Summary

Din virksomheds digitaliseringsstrategi skal foregribe fremtiden. Til det skal direktionen og bestyrelsen reflektere over de trends, der påvirker virksomheden, dens kunder, leverandører og konkurrenter. Digitaliseringsstrategien skal tage udgangspunkt i de identificerede trends. Digitaliseringsstrategien skal tage udgangspunkt i et udefra og ind perspektiv. 

Perspektivet binder trends, kundeinteraktion og arbejdsprocesser i din virksomhed sammen, og bør udtrykkes som “Customer Journeys” og “User Stories”. For at få implementeret digitaliseringsstrategien, så bør denne designes om milepæle, og disse skal bestyrelsen og direktionen jævnligt følge op på bliver indfriet. Du skal have italesat og dokumenteret, hvordan godt ser ud, hvilket vil gøre det nemmere for direktionen og bestyrelsen at få identificeret de rigtige milepæle og dermed de rigtige IT-projekter.

Du bør sørge for, at digitaliseringsstrategien er tilgængelig for direktionen, mellemledere og medarbejdere, da implementeringen af den bliver nemmere, hvis de forskellige informationer er tilgængelige, og at de førnævnte interessenter forstår dem. Du skal forvente at digitaliseringsstrategien skal kommunikere jævnligt.

En digitaliseringsstrategi skal foregribe fremtiden

I situationer, hvor din virksomhed skal udvikle sig f.eks. ved hjælp af udvikling af nye produkter eller virksomhedens skal tilegne sig nye kunder, så vil du støde på, at virksomheden skal bruge moderne informationsteknologier. Derfor har du og din virksomhed behov for en digitaliseringsstrategi, og det du søger er en digitaliseringsstrategi, der foregriber fremtiden.

Direktionen skal designe strategien og bestyrelsen skal vejlede

Hvordan får din virksomhed en sådan en? En strategi skal skabes mellem bestyrelsen og direktionen. Direktionen er den udførende part, og hvor bestyrelsen eller alternativt et advisory board rådgiver om virksomhedens udfordringer, ledelsesdilemmaer og fremtidige trends. Derfor vil din virksomhed have fordel af en bestyrelse, hvor du har adgang til et eller flere medlemmer, der har indsigt i trendspotting, digitalisering og strategisk udvikling.

Brug et udefra og ind perspektiv

En digitaliseringsstrategi skal understøtte virksomhedens forretningsstrategi. Forretningsstrategien og digitaliseringsstrategien skal tage udgangspunkt i et udefra og ind perspektiv på din virksomhed:

1. Hvad sker der i virksomhedens omverden blandt kunder, leverandører og konkurrenter?

2. Hvordan påvirker de trends din virksomheds kunder, leverandører og konkurrenter?

3. Hvilke trends har din virksomhed mulighed for at udnytte til virksomhedens fordel?

4. Hvilke trends vil påvirke din virksomhed negativt?

Når du og din bestyrelse har overblikket over disse trends, kan direktionen og bestyrelsen reflektere over, hvilke trends der er vigtigst at anvende i virksomhedens strategiske planlægning. Du kan med fordel anvende en værktøjet “PESTEL” til at identificere de store trends, der påvirker din virksomhed, og dernæst kan du bruge SWOT/TOWS til at identificere, hvordan din virksomhed bør agere i forhold til de identificerede trends.

Hvordan ser godt ud?

Du skal have defineret, hvordan godt ser ud. Det skal du bruge som et målbillede til at inspirere direktionen og bestyrelsen til at få formuleret de mål, som digitaliseringsstrategien skal levere. Målene skal kunne måles og løbende vurderes, da du ellers vil være i en situation, hvor det vil blive ekstremt kompliceret for direktionen og bestyrelsen at få vished for om digitaliseringsstrategien får leveret eller ej.

Du skal også bruge målbilledet for at få direktionen til at udarbejde den overordnede plan for, hvordan virksomheden kommer i mål med digitaliseringsstrategien. Du bør sørge for at planen er designet om milepæle, og disse milepæle skal du bruge i til at lede ud fra ved at opstille “objectives and key results” (Forkortet OKRs), så relevante direktører og mellemledere bliver mål på at opnå dem.

Du bør strukturerer fortællingen om, hvordan godt ser ud som en række “user journeys” og “customer journeys”. Disse er sammenhængende historier om, hvordan virksomhedens medarbejdere og kunder interagerer med virksomheden og bruger virksomhedens IT-systemer. Her skal fokus være på ønske situationen eller "solskins scenariet".

Hvordan skal strategien være tilgængelig?

Du skal i udgangspunktet regne med at digitaliseringsstrategien skal kommunikeres og den skal kommunikeres flere gange til de relevante direktører, mellemledere og medarbejdere. Du skal i udgangspunktet regne med, at alle medarbejdere skal kunne få adgang til digitaliseringsstrategien. Tilgængelighed kan selvsagt være i en samling af dokumenter på din virksomheds intranet eller “cloud drive” (Google Drive, Microsoft OneDrive, DropBox eller tilsvarende).

Dokumenterne kan være udarbejdet som præsentationer eller rapporter. Det som er vigtigst er, at digitaliseringsstrategien er sammenhængende og let at kommunikere; og husk på at budskaberne i dokumenterne skal være tilgængelige for direktører, mellemledere og medarbejdere, da det vil gøre implementeringen nemmere for din virksomhed.

Har du andre perspektiver og refleksioner?

Du er yderst velkommen til at dele dine perspektiver og refleksioner ved at tilføje dine dine kommentarer i denne debattråd.

Med venlig hiilsen

Peter Flemming Teunissen Sjølin
Master of Business Administration (MBA) / +45 9394 9948

Med venlig hilsen
Peter Flemming Teunissen Sjølin (petersjoelin.com)

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15112
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:35
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Er det ChatGPT, der har skrevet teksten?

For den indeholder jo ingen informations om digitaliseringsstrategier, eller hvad der gør denne relevant. Det er en yderst overfladisk tekst, som nærmest ikke behandler emnet eller relevansen af en digitaliseringsstrategi...

Naturlige skønhedsprodukter og argan olie fra Cosmos Co og Cossy
Fra Solrød Strand
Tilmeldt 31. Dec 19
Skrevet kl. 15:34

Kære Fashion-Seller

Tak for din konstruktive feedback på mit debatindlæg her på Amino.dk. Du spørger om det er en Large Language Model (Generative AI) f.eks. Open AI’s ChatGPT, der har skrevet teksten. Det kan jeg blankt afvise. Den er skrevet af undertegnede.

Jeg læser den næste del af din kommentar, som at du ønsker mere afklaring af formatet og indholdet af en digitaliseringsstrategi. Det var imidlertid ikke formålet med debatindlægget, altså udover kort at skitsere, at du bør bruge et udefra og ind perspektiv, hvorfor PESTEL-analyser og SWOT/TOWS-analyser er anvendelige værktøjer at bruge. Til gengæld så kan du få flere indsigter i komponenterne i en digitaliseringsstrategi ved at læse dette blogindlæg: https://enterprisearkitekten.com/2013/07/24/it-strategien/#more-1985 .

I forhold til den sidste del af din kommentar omhandlende relevans af begrebet digitaliseringsstrategi, kan jeg kun henvise til din egen virksomheds kontekst. Det er jo ikke mig, der afgør, hvad der er relevant for din virksomhed, dens bestyrelse eller direktion; og som det fremgår, så er det en analyse, som skal foretages i din virksomhed af dens direktion og bestyrelse vedrørende de trends, der påvirker virksomheden i form af styrker, svagheder, muligheder eller trusler.

I tilfælde af du ønsker mere debat om emnet, så er du velkommen til at besvare indlægget eller kontakte mig direkte. 

Med venlig hilsen

Med venlig hilsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46745
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:35
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Fashion-Seller:

Er det ChatGPT, der har skrevet teksten?

For den indeholder jo ingen informations om digitaliseringsstrategier, eller hvad der gør denne relevant. Det er en yderst overfladisk tekst, som nærmest ikke behandler emnet eller relevansen af en digitaliseringsstrategi...

ja. Jeg tænkte samme. Mn ser det mange ateder  det korte og Lange er,At det er ledernes ansvar som alt andet i virksomheden. Hvordan den løfter det ansvar af mig bekendt ret forskelligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Solrød Strand
Tilmeldt 31. Dec 19
Skrevet kl. 15:39

Kære John

Tak for din konstruktive feedback på mit indlæg her på Amino.dk, Der må jeg desværre underrette dig om, at du tænkte forkert. Teksten er skrevet af undertegnede og ikke af en Large Language Model (Generative AI).

Du er naturligvis velkommen til at bidrage til debatten ved at svare i denne tråd, eller hvis du har forslag, spørgsmål eller kommentarer, at kontakte mig direkte.

Med venlig hilsen

Med venlig hilsen

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15112
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 09:56
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Peter Sjølin:

Du spørger om det er en Large Language Model (Generative AI) f.eks. Open AI’s ChatGPT, der har skrevet teksten. Det kan jeg blankt afvise. Den er skrevet af undertegnede.

Okay der er bare mange steder, hvor der er tydelige tegn på, at det kunne være et tool, som havde skrevet teksten...

Peter Sjølin:

I tilfælde af du ønsker mere debat om emnet, så er du velkommen til at besvare indlægget eller kontakte mig direkte. 

Jeg ved ikke, hvordan jeg skulle kunne have en debat om emnet, når du bare har postet en lang og fluffy tekst om et emne, hvor du nærmest ikke kommer ind på noget som helst. 

Du har ikke en gang nævnt nogle af områder eller punkter, en sådan strategi vedrører. 

Så jeg tænker ikke, at det er mig, der skal komme med et indspark, men nærmere dig, og gerne noget konkret og mindre fluffy...

Naturlige skønhedsprodukter og argan olie fra Cosmos Co og Cossy
Fra Solrød Strand
Tilmeldt 31. Dec 19
Skrevet kl. 11:24

Kære Fashion-Seller

Tak for din konstruktive feedback til mit debatindlæg. 

I forhold til den første del af din kommentar:

Du bliver ved med at postulere, at teksten skulle være skabt via generativ AI, da må jeg igen påpege, at det ikke er den ikke. Da jeg har skrevet teksten, så må jeg jo vide det. Dermed sagt, så må dine postulater alene stå på din egen regning.

I forhold til den anden del af din kommentar:

Du er meget velkommen til at være enig eller uenig i den måde, som jeg tilgår emnet på, og du behøver ikke at udtrykke dine synspunkter om det, som jeg skriver. Men det har du jo valgt at gøre alligevel, og uden at bidrage til debattens indhold. 

Du påberåber dig, at du ikke ved, hvordan du kan bidrage til debatten, når du mener, at jeg i mit oprindelige indlæg “nærmest ikke kommer ind på noget som helst”. Det undrer mig jo lidt, da du jo reelt kunne spørge ind til emnet i stedet eller spørge ind til, hvordan det gøres applicerbart; i stedet har du valgt en mindre konstruktiv retning, hvilket igen må stå på din egen regning.

Du kommenterer dernæst “Du har ikke engang nævnt nogle af områder [sic] eller punkter [sic], en sådan strategi vedrører”. Her kan jeg kun bemærke, at det fremgår både af overskriften, i executive summary samt sektionen om customer journeys og user journeys. Med andre ord, det fremgår i debatindlægget. Så kan jeg kun opfordre dig til at læse debatindlægget igen.

I mit forrige svar på din første kommentar, da nævner jeg også, at det reelt også er kontekstuelt for den specifikke virksomhed, hvilke emner, der skal inddrages i en digitaliseringsstrategi, og som jeg skriver i debatindlægget, så bør direktionen og bestyrelsen i virksomheder, der findes i SMV-segmentet tage udgangspunkt i virksomhedens omgivelser f.eks. trends, der kan påvirke virksomheden, dens kunder, dens leverandører og dens konkurrenter.   

I forhold til den sidste del af din kommentar:

I den sidste del af din kommentar, da skriver du “Så jeg tænker ikke, at det er mig, der skal komme med med et indspark, men nærmere dig, og gerne noget konkret og mindre fluffy [sic].”, men du har jo valgt at komme med et indspark alligevel, og du definerer ikke, hvad “fluffy” er i denne kontekst. Men på trods af dette, så har jeg inspireret dig til at deltage i debatten, hvilket jeg kun kan se som noget positivt. 

Du er naturligvis velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker en uddybning, eller hvis du har spørgsmål eller kommentarer. 

Med venlig hilsen

Med venlig hilsen

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)