|
Jeg er så heldig, at jeg nu kan leve af min hobby. Jeg har i mange år været privat samler og har nu en forretning med at købe/sælge varer inden for samme kategori som min egen samling. I forretningen benytter jeg mig af brugtmoms. Nu er sagen, at jeg gerne vil sælge min private samling. Men jeg er bange for at SKAT - eller andre - kommer efter mig og kan have held med at rejse tvivl om, om det er private varer, som skulle have været ind over butikken, og dermed skattepligtigt. Jeg har ingen dokumentation for mine køb i den private samling, da det er erhvervet i bittesmå lots gennem 40+ år og alt er erhvervet brugt fra privatpersoner før jeg var klar over, at jeg en dag skulle leve af min interesse, meget er fra tiden med QXL auktioner. Jeg har derfor ingen kvitteringer på noget i min privatsamling. Jeg skønner værdien ligger på et par 100K. Er de nogen der ved hvordan jeg kan sælge med ro i maven. For nemheds skyld havde jeg overvejet at lade mit cvr nr købe det af privat-mig, men det er bogholderen ikke glad for. Han kan dog ikke komme med noget rigtig godt alternativ. Jeg synes jo det er helt naturligt at man interesserer sig for en niche, samler, nørder og til sidst gør det til sin profession. Det er ikke en profession man "bare" lige starter op på uden at have en god viden om emnet. Jeg er ikke særlig god til bogholderi og regnskaber, derfor jeg har en bogholder der tager sig af tal og indberetninger for mig. Men i denne sag vil jeg gerne lige have noget input fra andre der kan have siddet i samme situation. Er der nogen der kan være behjælpelige? Mvh Susanne |
Nej jeg ville få gennemgang hos en revisor - og nok bindende svar fra skat hvis du skal være sikker
Indbo er skattefrit ved salg men netop store samlinger kan være vanskelige at afgøre - det er jo ikke forbudt at købe ind over 20 år og SÅ sælge men der er skat af det nogen gange
Vær glad for din bogholder Sælge fra Privat til EMV kunne gå fra grov uagtsomhed til hvidvask og meget anden straf end lidt skattekroner
vh John H
Bliv gratis medlem