|
Kære Aminoer Jeg læser nærmest ikke andet end advarsler mod at købe lejlighed i aps og leje ud til eget barn, herunder særligt ift. maskeret udlodning og rentefradrag. Men hvis man ikke skal låne til køb og lejen er alm. markedsleje (tænker at lade barn teste lejeniveau i huslejenævnet), så har jeg svært ved at gennemskue hvilken risiko der kan være. Skat kan vel ikke underkende et lejeniveau som huslejenævnet ansætter? Jeg ser mange fordele for barnet. Rimelig markedsleje, ingen høje finansieringsomkostninger til eget køb, og mulighed for boligstøtte. Selvfølgelig så heller ingen gevinst ved senere salg, og mit selskab vil blive beskattet ved en senere salgsgevinst. Jeg ejer i forvejen en ejendom i mit aps som jeg lejer ud til 3. mand på helt almindelige vilkår. Blot som en pengeplacering. Her vil det også være en pengeplacering, men knap så attraktivt da lejligheder er markant dyrere i dette område uden at reelt lejeniveau følger med op, da det er gammel boligmasse. Men det er jo præcis fordelen for barnet. Så det er rigtig mange penge at spare for et ungt menneske under uddannelse. Hvad er det jeg overser? Med fuld respekt for alle aminoer, har jeg brug for svar fra nogen der reelt ved noget, da jeg selv allerede har undersøgt meget via nettet/advokatsider etc. Er der f.eks. nogen der selv har erfaringer, har juridisk/økonomisk indsigt og/eller kender/har hjulpet nogen i lignende situation. Mvh Konsulent Cph |
Man kan ikke sige det ALTID er dumt, men oftest
Værst måske til hovedaktionær selv med faste mindste lejer men også nærtstående
Du kan ikke bruge huslejenævn, det kan SKAT let forkaste - Bedst er ejendomsmægler med erfaring i lejemål for området
Dertil kommer jo,, at du skal drive ApS erhvervsmæssigt, så du skal have et helt seriøst overskud på lejen hvert år
Sker der forkastelse af markedsleje, har vi maskeret udlodning og over 100% skat af værdi
JEG ville få en berening fra en mægler OG få min revisor til at stille budget op og begrundet leje, og på den baggrund bede SKAT om BINDENDE svar (koster ca 500 kr)
En anden sag er at det ikke er let at købe bolig til formålet i ApS form med mindre det er næsten cash
Bedst er for mig, at få pengene fri (løn/udbytte) eller andre frie midler og så låne søn pengene og lade denne købe selv - skattefri ved salg siden osv
I alle fald, få en godkendt revisor med ind over
vh John Hannover
Bliv gratis medlem