Hej Forum Jeg har et APS som indtil videre ikke har givet det store overskud. Men det kommer det nok til næste år. Nogen har så sagt at jeg bør stifte et holdingselskab... af mange årsager. 1. Nemmere/billigere at sælge firma fra holding hvis det skal ske en dag. 2. Der kan trækkes udbytte ud i stedet for løn. 3. Holding hæfter ikke for evt. problemer i aps, som måtte koste en masse penge og evt. lukning af aps. Nr. 2 forstår jeg bare ikke helt. Når jeg læser om det, så kan jeg se at al overskud lavet i APS skal der betales 22% skat af før penge kanaliseres over i Holding selskab. der kan jeg så trække udbytte ud til 27% i skat af de første 100.000 i udbytte (da jeg er gift). 42% derover. Her er det jeg ikke helt forstår. I APS får jeg løn og jeg betaler topskat af det hele (har andet lønmodtagerjob som rammer topskat).. Kigger jeg på min årsopgørelse så betyder topskat for mig 60% af sidste krone incl. AM. Udbytte fra Holding vil jo reelt koste 22 + 27 =49% af de første 100.000kr. udbytte men 22 + 42 = 64% af det over 100.000kr. Er det så ikke bare nemmere at give mig selv en høj løn i Aps og betale de 60% i skat af dem? Eller hvor i består fordel? De 11 % jeg kan nøjes med ved at holde mig på 100.000 i udbytte. |
Hej
Det er korrekt med nummer 1, da holdingselskabet skal ende med at eje anparterne i dit driftsselskab. Salget vil være skatte fri for holding, da beskatningen sker når du trækker pengene ud af selskabet. Ved privat eje sker beskatningen personligt. Hvis selskabet ikke har væsentlige aktiver, kan du sælger over til lav pris nu og ellers få fortaget en aktieombytning, hvor der kommer et holding selskab over nuværende driftsselskab.
2. Ja du kan trække udbytte ud til lavere sats og lavere effektiv skatteprocent op til bundgrænsen på 135 t.kr. i 2025 - det kræver dog at der frie midler i selskabet.
3. I udgangspunktet hæfter holding ikke for driftsselskabet, medmindre der er giver selvskyldner kaution mv.
Der er flere måder at optimere en private økonomi, jeg kender dog ikke tallene i ApS, hvorfor svært at sige mere herom.
Vh.
Mohammed