Hej Jeg har købt mig ind på ArtStoreFront for at sælge min kunst online - primært som print on demand merchandise, men også som originaler og bestilling. De bruger deres egne producenter i USA, men jeg sælger via min egen .com website. Jeg har forsøgt at finde ud af, hvad der er mine forpligtigelser i forhold til moms, told og skat. Jeg er nået frem til nedenstående. Jeg håber, at I hjælpe mig med spørgsmålene samt evt. fortælle, hvis jeg har fået noget helt galt i halsen? -- Moms (VAT), told (Tarif) og skat (Tax) - Undersøgelse 2025 USA: ArtStoreFront (=ASF) vendors sælger og producerer i USA. De afregner amerikansk moms. Jeg skal skatteangive forskellen på indtægter og udgifter i Danmark til beskatning. EU: Købers situation: ASF har ikke en europæisk vendor (producent/forhandler). Print on demands bliver sendt direkte til køber i EU fra USA: EU: Sælger (Mig): IOSS (Import One Stop Shop) er et system, som jeg KAN tilmelde min virksomhed. Dermed lover jeg, at jeg afregner moms på vegne af køber. Dermed undgår køberen omkostningerne moms og håndteringsgebyr. Det er besluttet i EU (den 18/7-25), at fra den 1. juli 2028 er alle sælgere forpligtet til at afregne moms på vegne af kunden. Dvs. forpligtigelsen fjernes fra transportfirmaet og lægges over på sælger. DK: Skatteangivelse: DK: Min kunstnervirksomhed bliver en del af vores landbrugsvirksomhed, som er momsregistreret pga. indtægter over kr. 50.000. |
Forstår ikke helt den med USA - om de sælger til dig -hvor det er uden moms men du angiver importmoms på begge sider. Men er du momsfri under grænsen er det kun på salgsmomssidden vil jeg mene
Jeg synes det hele skriger på du ofrer en revisor - og hjælp til regnskabsopsætning med automatiker - samme med det momspligtige landbrug.
Venlig hilsen John Hannover