Hej For det, får vi typisk en 10-20 % af honoraret i "provision" Jeg har sammen med min revisor diskuteret hvordan jeg bedst bogfører det. Pengene kommer ind på vores konto, og nogle dage senere overfører jeg honorar-delen til kunstneren. Kunstnerens honorar er typisk moms fritaget, og vores andel er moms pligtig. Så der kommer penge ind og ud igen - og differencen er vores fortjeneste / salg. Det kan dog ske at honoraret kommer året før (feks. ved et årsskifte og er først til afholdelse året efter) men ellers følges afholdelse og udbetaling ad. Da vi har mange posteringer, vil jeg gerne kunne bank-importere for en måned ad gangen. Problemet er nu, som jeg ser det, at jeg skal have "ekstra posteringer" ind som er vores salg/provision, i forbindelse med udbetalingen og det er der hvor "salget sker" og indtil da er på en mellemregningskonto. Mit spørgsmål er, hvordan gøres det korrekt? Må jeg vendte og taste salget ind til slutningen på måneden? |
Hvis du fakturererr alt er alt med moms - og så er andelen til evt kunstner uden moms og du lagver afregningsbilag - du kan ikke nøjes med moms på din anden i det fald - Du kan ikke få snoget ind uden du inden har lavet faktura med fuld moms, eller som minimum modtaget afregningsbilag med fuld moms.
Som imprssatrio skal der fuld moms på hele din regning (som arrangøren trækker fra) ellers skal honorar faktureres direkte fra kunstner
Hvis kunstner er CPR skal du indberette hver betaling til skat som honorar, ellers får du en ordentlig skasttebod for sort arbejde og kan få lukke din registrering
Du skal bogføre den dag transaktionen er og skal da bruge et system der hænger sammen - du må ikke føre over måneder/momsperioder eller år
Din revisor skal da kunne svare på det her uden Amino vil jeg så sige - hvad skal du ellers med sådan en?
Venlig hilsen John Hannover