Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

To supervigtige spørgsmål om markedsføring/salg

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 18. Feb 22
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Må en webshop systematisk fortie for kunder at en vare er i restordre? og først meddele dette når varen er bestil? Det kan selvfølgelig ske ved en fejl, men må en større webshop bruge et datasystem som systematisk undlader at "tagge" udsolgte varer eller varer i restparti som hvad de er? 

2. Går man en tur i Nettos spotvarer afdeling(blot et eksempel) så finder man mange varer hvor der står "Produceret i Danmark" - selvom de ikke er - hos nogle står der så senere i teksten "Produceret i Kina"  - hos andre står dette slet ikke. Hvad er det for et hul i dansk eller EU markedsføringslovgivning som gør denne fejl information lovlig??

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:02

1 - forstår jeg måske ikke helt - men der er ikke pligt til at en webshop konstant opdaterer lager før en vare lægges i kurven - det er en god service, men ikke lovkrav. 
Du kan jo undlade at købe fra dem du oplever ikke viser lagerstatus længe inden køb

2 der er meget klare regler for mærkning made in Danmark eller ikke, så det er næppe et hul, men derimod kan der jo være nogen der ikke følger loven - det du nævner lyder som manglende lovoverholdelse, Der er også masser der går og cykler over for rødt hver dag. 

vh John Hannover

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15083
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:40
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hvad mener du helt præcist med spørgsmål 1? At varen er i restordre, er ikke nødvendigvis kun webshoppens skyld, det kan også være producentens.

Hvad angår spørgsmål 2, er der helt klare regler for, hvornår noget må mærkes med Made in Denmark. Og Netto sælger næppe varer, som ikke overholder denne lovgivning, da Salling Group har skrappe regler for indkøb hos underleverandører, danske som udenlandske i forhold til mærkning mm.

Tilmeldt 18. Feb 22
Skrevet kl. 21:30

Kartonstykket som skålen er pakket ind i giver indtryk af at det er lavet i Køge!!! Når man så pakker den ud, ser man at den er lavet i Kina.

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:38
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Der står klart og tydeligt, hvem producenten/brandejeren er, hvilket ikke er et udtryk for, at den samtidig skulle være produceret i Danmark. Det står der jo ingen steder...

Så man skal læse, hvad der står, ikke hvad man mener der står, eller tror der står. 

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 866
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 11:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Forstår godt dine spørgsmål.

1. ja mange webshops har den rigtige dårlig vane ikke at fortælle deres kunder at en given vare er i restordre.
De løber lidt med, at det er bedre at have en handel og måske må skuffe en kunde på leveringstiden end ikke at få handlen.
Rent teknisk er det noget No Nonsens, da man bare sætter ens lager til at vise udsolgt/restordre når der er status nul på lager.
Om det så er ulovligt er en anden sag. 
Oplevede jeg dette et par gange fra en shop, at de forgiver at have en vare på lager og så viser det sig den er i rest, så annullerer jeg min ordne med det samme.

2. spørgsmål 2 er jeg direkte uenig med de andre der svare her.
Bagsiden, altså pappets formulering er i en vis grad vildledende da de forgiver at produktet er produceret i Danmark, hvilket ikke er tilfældet.
Når man angiver en dansk virksomhed, med en dansk adresse samt et dansk tlf. nummer, så må man formode at der her er tale om et dansk produceret produkt.
"Produceret af Phillinor A/S" tolkes normalt som, at produktionen fysisk er sket i Danmark – hvilket ikke stemmer.

Man kunne have brugt mange andre formuleringer der ikke føre til forvirring.
I stedet for "Produceret af..." Kunne man bare have skrevet "Produceret for..."

Hvis den her kom for Forbrugerombudsmanden, så er jeg ret sikker på der ville kommet et påbud evt. bøde med krav om at være mere præcise i deres formulering da denne kan føre til fejlagtig billede af produktionsstedet jf. markedsføringsloven.

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Space Commander:

2. spørgsmål 2 er jeg direkte uenig med de andre der svare her.

Bagsiden, altså pappets formulering er i en vis grad vildledende da de forgiver at produktet er produceret i Danmark, hvilket ikke er tilfældet.
Når man angiver en dansk virksomhed, med en dansk adresse samt et dansk tlf. nummer, så må man formode at der her er tale om et dansk produceret produkt.
"Produceret af Phillinor A/S" tolkes normalt som, at produktionen fysisk er sket i Danmark – hvilket ikke stemmer.

Loven foreskriver, at der skal være fulde informationer på brandejer eller den, som har ansvaret på produktionen af produktet på et produkt. Så derfor SKAL det fremgå.

Du ved jo ikke, om virksomheden har f.eks et datterselskab, som har produceret produktet. 

Vi er da enige om, at det måske ville være bedre at skrive "Produceret for...", da det ikke giver anledning til fortolkning, men jeg vil ikke vurdere, at der er noget forkert i den formulering, som der fremgår af emballagen.

Tilmeldt 18. Feb 22
Skrevet kl. 07:54

ok, lad os få det tjekket hos myndighederne, hvis du har ret, så er det en sølle lovgivning, som misleder den almindelige forbruger. 

Vi kunne sagtens snakke børnetøj med bly fra Kina, som så er "produceret af Børnebanden Aps, Ikast" (Made in China) 

Men det undrer mig ikke, for 90 procent af al lovgivning på området kommer fra EU, som normalt er på virksomhedernes og ikke forbrugernes side. 

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 08:50

Det står dig frit for at få det tjekket, jeg vil dog ikke bruge min tid på det. 

Bare fordi det er formuleret, som det er på emballagen, ændre ikke ved, at produktet skal overholde loven. Så produkter med ulovlige ingredienser eller produceret på måder, der kan medføre, at de er skadelige at anvende, vil stadigvæk være ulovlige. 

EU er det område i hele verden, hvor forbrugerne er bedst beskyttet, så jeg forstår slet ikke din kommentar omkring dette. Prøv du at tage til Asien, USA eller Latinamerika, så vil du blive overrasket over, hvor godt beskyttet forbrugerne er i EU.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12889
Skrevet kl. 08:52

Mainmood:
ok, lad os få det tjekket hos myndighederne, hvis du har ret, så er det en sølle lovgivning, som misleder den almindelige forbruger. 

Det bliver godt nok noget af en tabersag for dig. 

Mainmood:
Vi kunne sagtens snakke børnetøj med bly fra Kina, som så er "produceret af Børnebanden Aps, Ikast" (Made in China) 

Bly eller ej, så er det importøren der er ansvarlig for at sikre at produkterne overholder EU krav/lovgivning.  Hvor ved du iøvrigt at Børnebandens tøj indeholder bly?? 

Mainmood:
Men det undrer mig ikke, for 90 procent af al lovgivning på området kommer fra EU, som normalt er på virksomhedernes og ikke forbrugernes side. 

Den kommentar udstiller virkelig din uvidenhed på området, mig bekendt har EU nok verdens skrappeste krav til forbrugersikkerhed. 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)