Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan er det Google gør, lovligt?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. May 25
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg har et spørgsmål omkring Google og deres ny AI-resultater som jo har overtaget noget der minder om 30% af alle søgninger.

Mit spørgsmål går ikke så meget på AI, ChatGPT, Gemini og alle de andre. Det går kun på søgeresultaterne. I min optik er der jo en kæmpe forskel på det OpenAI gør og det Google er begyndt at gøre i deres resultater.

De har selvfølgelig formentlig chekket op på lovligheden af det. Men jeg forstår det ikke helt og her er årsagen:

Når jeg skriver i ChatGPT så fungerer det ved, at den har gennemgået tonsvis a materiale og derved opnået en form for viden omkring forskellige emner, opnået en sprogforståelse baseret på enorme mængder data - alt mellem himmel og jord.

Dét Google gør er at "scramble" alt mellem 2 og 50 hjemmesider sammen til én lang tekst - her leverer de så kilder for de pågældende tekster mm. - og det er her jeg anser det som ret uetisk. Ét er at du kan gætte dig til, hvad tror der er tale om. Noget andet er at bogstaveligt talt stjæle/nappe/låne indhold fra 50 kilder og sætte det sammen til én tekst.

Jeg har gennemgået mindst 100 søgeresultater og vi snakker jo indhold der bliver brugt ord for ord. Ikke engang omformuleret - udover en sjælden gang.

Jeg er ikke ude efter "lev med det" svar. Jeg er ude efter at høre omkring hvordan det i princippet kan være lovligt?

Mange vil argumentere for, at hvis man ikke kan lide lugten i bageriet så kan man jo altid "opte out". Men det er heller ikke dén type svar jeg er ude efter.

Hvis jeg besluttede mig for, at bogstaveligt talt kopiere tekster, så ville jeg nok få en advokat eller andet på nakken. Men fordi vi snakker kæmpe mastodonter - så kan de bare gøre det i flæng.

Jeg har også overvejet fair-use-delen, men igen, så synes jeg ikke den gør sig specielt gældende når der er tale om SÅ mange tekster. Men jeg er selvfølgelig ikke advokat.

Igen - nu er jeg egentlig gået væk fra SEO, da jeg er begyndt på apps i stedet og jeg er egentlig heller ikke synderligt ramt af det på mine nuværende sider. Men jeg kan 100% se, at mange kunne føle at det her er en form for tyveri.

Det er ikke fordi jeg vil have en diskussion som sådan. Men måske en valid forklaring på hvorfor de kan gøre det her uden at blinke?
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Googles AI resultater og andre LLM'er er i princippet ikke så forskellige. De bygger alle på fortolkning af data, som de - uden at indhente tilladelser, har brugt til at træne deres AI.

I forhold til om det er lovligt er det (stadig) svært at svare på. Ikke mindst fordi lovgivningen ikke er den samme i alle lande. 

I USA har Google anlagt sag mod OpenAI, fordi de bl.a. har brugt YouTube videoer til at træne deres video AI. Google mener så, omvendt, at det at de har trænet deres AI på basis af vores ophavsretligt beskyttede indhold er helt legalt. Det er jo et paradoks der vil noget!

I USA har de et "fair use" begreb i deres ophavsret, som disse AI-firmaer påberåber sig. Men vi har ikke samme princip i Europæisk Ophavsretslov. Så selv hvis AI-firmaerne vinder disse sager i USA, kan man ikke dermed sige at det så også er lovligt i f.eks. Danmark. 

Jeg er ikke i tvivl om, at der også her - nok via EU, vil komme sager om dette. Ikke bare i forhold ti Google, og deres AI-løsninger, men i bredere forstand. Tiden må vise hvordan det ender. Men mit bedste gæt er, at der i hvert fald er nogle der ender med påtaler og straf inden de får rettet ind. 

Sådan er det jo også gået tidligere. Mange Amerikanske tech-virksomheder har ikke forstået, eller ønsket, at overholde EU-lovgivning. Microsoft fik store bøder for misbrug af deres position på browsermarkedet inden de lærte det. Google, Apple og Facebook har fået bøder, som nu er under behandling. 

Fra Aarhus
Tilmeldt 27. May 25
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 00:22
Fedt, at du spurgte om det! Jeg har tænkt over præcis det samme, faktisk ret demotiverende. Tak for godt svar deMib!

Hobbyprogrammør, fodboldfanatiker og ejer af Feedball, hvor vi samler fodboldnyheder om hver af de 15 største klubber i Danmark fra mere end 100+ danske medier.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)