Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

4 reparationer på 2½ år – er det nok til at ophæve B2B-køb?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jul 17
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg håber, der er nogen herinde, der kan hjælpe med at vurdere, om jeg har en sag ift. at ophæve et køb i firmaregi (B2B).

Jeg købte for ca. 50.000 kr. it-udstyr til mit firma – en stationær computer til ca. 36.000 kr. og en skærm til ca. 14.000 kr. inkl. moms. Der blev tilkøbt 3 års garanti

Problemet:
Computeren har nu været til reparation tre gange på under to år med forskellige hardwarefejl, og skærmen har også været til reparation én gang.
Jeg ønsker ophæve købet af computeren, da den har givet os massive udfordringer i forhold til nedetid og tabt drift – Maskinen anvendes til datadrevet automatisering og klientrelaterede processer, og hver gang den fejler, betyder det driftstop og ekstraudgifter for os.

Jeg har gjort følgende:
Jeg har kontaktet forhandleren med ønsket om at ophæve købet med henvisning til væsentlig mangel og gentagne reparationer, hvilket jeg mener burde give mulighed for at hæve handlen – særligt med tanke på den 3-årige garanti.

Deres svar:
De afviser fuldstændigt og siger:

• Købeloven dækker kun 2 år, og den periode er udløbet (selvom garantien fortsætter)

• At fejlene er forskellige og alle er blevet udbedret

• At garantien kun forpligter dem til at reparere, ikke at tilbagebetale

• At de ikke tilbyder nogen kompensation

• Og lidt spidst nævner de, at “hvis man har så store omkostninger ved nedetid, burde man vælge maskiner med onsite-service”

Så nu står jeg tilbage med en maskine, som har fejlet tre gange og givet os væsentlige tab, og en forhandler der nægter at gøre mere.

Spørgsmålet er:
Har jeg som erhvervskunde nogen reel mulighed for at kræve ophævelse af købet, når der er tale om gentagne fejl og nedbrud – eller må jeg “sluge den”

Tak for jeres tid – alle erfaringer og råd er meget velkomne!

Vh
Patrick

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12856
Skrevet kl. 13:23
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Købeloven er ikke nødvendigvis glædende ved B2B køb, men det vil afhænge af hvad der fremgår af en evt købsaftale/Handelsbetingelser. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47138
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:29

Når alt har været overholdt 2 år, så står du skidt her. Det uanset købelov - som også jo kun taler om reklamationsret 2 år - eller om sælger har andre betingelser end købeloven, som B2B kan have

Med mindre du kan påvise, at det er den samme fejl der kommer igen fra tiden inden de 2 år gik

Du har ikke andre at gå til end en advokat, da forbrugerombudsmand ikke dækker erhvervs B2B sager

Du skal nok leve med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)