Hej Amino,
Jeg håber, der er nogen herinde, der kan hjælpe med at vurdere, om jeg har en sag ift. at ophæve et køb i firmaregi (B2B).
Jeg købte for ca. 50.000 kr. it-udstyr til mit firma – en stationær computer til ca. 36.000 kr. og en skærm til ca. 14.000 kr. inkl. moms. Der blev tilkøbt 3 års garanti
Problemet:
Computeren har nu været til reparation tre gange på under to år med forskellige hardwarefejl, og skærmen har også været til reparation én gang.
Jeg ønsker ophæve købet af computeren, da den har givet os massive udfordringer i forhold til nedetid og tabt drift – Maskinen anvendes til datadrevet automatisering og klientrelaterede processer, og hver gang den fejler, betyder det driftstop og ekstraudgifter for os.
Jeg har gjort følgende:
Jeg har kontaktet forhandleren med ønsket om at ophæve købet med henvisning til væsentlig mangel og gentagne reparationer, hvilket jeg mener burde give mulighed for at hæve handlen – særligt med tanke på den 3-årige garanti.
Deres svar:
De afviser fuldstændigt og siger:
-
Købeloven dækker kun 2 år, og den periode er udløbet (selvom garantien fortsætter)
-
At fejlene er forskellige og alle er blevet udbedret
-
At garantien kun forpligter dem til at reparere, ikke at tilbagebetale
-
At de ikke tilbyder nogen kompensation
-
Og lidt spidst nævner de, at “hvis man har så store omkostninger ved nedetid, burde man vælge maskiner med onsite-service”
Så nu står jeg tilbage med en maskine, som har fejlet tre gange og givet os væsentlige tab, og en forhandler der nægter at gøre mere.
Spørgsmålet er:
Har jeg som erhvervskunde nogen reel mulighed for at kræve ophævelse af købet, når der er tale om gentagne fejl og nedbrud – eller må jeg “sluge den”
Tak for jeres tid – alle erfaringer og råd er meget velkomne!
Vh
Patrick