Hej Amino, Mit regnskabsår er ved at slutte, og jeg overvejer, om det er muligt at forlænge det. Er der nogen, der har erfaring med dette? Hvad er reglerne, og hvilke konsekvenser kan det have? Ser frem til jeres input!
hvis jeg skal købe Ravns premisse, at du ikke kan aflevere til tiden, og ikke som du klart skriver, at du vil forlænge regnskabsår (som man kan når man har gode grunde)- så har du altså masser af tid, indtil 30/6 -du får lige her de helt konkrete konsekvenser hvis du mener du ikke er klar 1/7 - og nederst en god anvisning til det du faktisk spørger om, forlænget regnskabsår fra simple law i link.
Forlænge kan man, men er det fordi du ikke afeverer til tiden, så kan du ikke forlænge den frist, men - der er så en række automatiske forlængelser, som koster bod og giver risiko, så det skal du ikke ud i. I så fald gå til en godkendt revisor
EMV/I/S: Hvis du ikke har regnskab inde 1/7, så kommer der tillæg på 200 kr per dag (i hovedet husket så check) max 5000 kr - Derefter 3-6 mdr efter kan EMV opløses men der kommer rykkere i e-box
Selskaber: Frist 6 mdr fra regnskabsår - for de fleste 30/6 frist (1/7 altid ok), men har du et andet regnskabsår en kalenderår, så samme 6 mdr efter det regnskabs slutsdato
Du vi mellem 8 dg til 2 mdr efter 1/7 modtage et påkravsbrev fra EOS i dit selskabs digitale postkasse. Den skal du altid sørge for at være opdateret med.
I brevet får du en ny frist 8 dage. Derefter får ledelsen bøde på 500 kr pr måned - 2000 kr mdr to og efter 3, max 3000 kr i bod
EOS vil så sende dit selskab til tvangsopløsning. Det sker typisk mellem 3 og 6 mdr efter fristen, men kan lovmæssigt ske fra 4 uger efter påkravsbrevet. EOS tager det med at sende til opløsning i små bunker, både for egne systemer og for ikke at overbelaste skifteretter
Du har så 3 mdr til at få det genoptaget, via en ret dyr revisorerklæring og din selskabskapital skal være komplet ved genoptagelsen
Selvom du således har mellem mindst 1 mdr og 6 mdr tll at få det ind, er det meget dumt at satse på det, ude over boden, så kan det altså ske fra 5 uger fra 1/7.
Men - det du skriver - forlænget regnskabsår - er som i første svar muligt, men kræver begrundelse. Simple law har en god vejledning her faktisk Ændring af regnskabsår i aps
Så burde du være dækket ind
venligst john H
|