Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af EMV - Start af ApS: Råd?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Nov 19
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg ønsker at skifte virksomhedsform fra EMV til ApS, ikke af økonomiske årsager og mulighed for partner på sigt - Men af at jeg sover bedre ved at minimere risikoen, nu hvor man siden stiftelse af EMV, både har fået hus og børn.

Mener I at dette er den korrekte fremgangsmåde i stedet for en traditionel omdannelse? Her med tilhørende info om mit EMV (Branche: Fotograf/videograf).

- Omsatte i 2024 for kr. 141.000 ex. moms.
- Overskud kr. 110.000 ex. moms.
- 98 posteringer i 2024 (typisk omkring 100-150 pr. år) 
- Bogfører selv i Dinero Pro med tilknyttet erhvervskonto, alt er afstemt og bogført op til dd. 
- Aktivitet i firmaet siden 2018.
- Jeg har en masse straksafskrivninger - PC, kamera- & drone udstyr. (Maksimalt værdi er ca. 30-40k i brugt pris.)
- Jeg har aldrig omsat for over kr. 200.000 ex. moms i virksomheden (Tænker i forhold til evt. goodwill her)
I regnskabsåret 2025 er der omsat for kr. 30.000 ex. moms i EMV indtil videre, hvor skatten for salget af udstyret fra EMV til ApS ville blive betalt i dette regnskabsår for EMV.
Jeg har talt med både Beierholm og en anden revisor, som egentlig begge anbefaler blot at lave den øvelse med: Stift ApS > Sælg aktiver fra EMV til nyt ApS > Lav slutregnskab og luk EMV. De mener det er for dyrt at betale for en omdannelse i min skala, hvor det er billigere blot at betale skatten nu for salg af straksafskrevet aktiver fra EMV mv. i indeværende regnskabsår.

Giver det mening? Jeg har egentlig blot brug for at være helt sikker og evt. høre input fra andre der har stået i samme situation.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47139
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan blive meget dyrere- det du taler om er en skattepligtig omdannelse og du får skat på alt afskrevet og goodwill mm (overdragelse af kundelister osv) - jeg tør ikke udelukke det kan tænkes du skal skattefrit omdannes
https://johnhannover.blogspot.com/2018/07/skattefri-eller-skattepligtig.html  

Hvis revisorer - skriftligt anbefaler skattepligtig så skal du være klar over risikoen og meget omhyggelig med vurdering af alt afskrevet så det sælges til ret pris - og gør du det, som jeg forstår, som samlet handel af aktiver og aktivitet, så SKAL det være uden moms og du SKAL indberette det til skat inden 8 dage fra handlen

Husk lige, at hvis du kan beskytte dig mod stor risiko og tab, så har EMV en række fordele - lige kort: Kørepenge fradrag uanset løn, i ApS kun ved helt reel løn type 20.000 per md
Hemmeligt regnskab mod ApS offentligt
Ikke krav om arbejdsskadeforsikring - ApS krav uanset oms eller løn for reg. dig
og -husk alle aftaler , bank - kunder og og og skal laves om til ny ApS reg nr, eller, hvis ikke de går med på det, hæfter du personligt også efter omdannelse for disse

god vind med det - om kort tid er 20.000 kravet til nyt ApS - sker i 1. kvartal

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)