HJÆÆLP - Jeg er blevet tilbudt et stykke arbejde for en virksomhed, som jo er skønt MEN! virksomheden har nu foreslået mig at oprette CVR i stedet for at være regulær lønmodtager, med den begrundelse at lønnen jeg så får, kan investeres i uddannelse og kurser skattefrit (eller til lavere skat) end hvis jeg skulle have udbetalt lønnen ved siden af min SU, og derefter brugt dem på uddannelse. Jeg er pt. ved at færdiggøre mit studie som socialrådgiver, og er færdig indenfor det næste år. Jeg har et ønske om at kunne investere de penge som jeg tjener i firmaet til efteruddannelse i form af coaching-kurser, formidlingkurser, og psykoterapi uddannelse mv. Jeg er dog i tvivl om disse uddannelser falder ind under samme faggren som socialrådgiveruddannelsen jeg er på nu, da jeg kan læse, at det kun er tilladt at investere i efteruddannelse, der har til formål at vedligeholde kvalifikationer indenfor ens arbejdsområde og altså IKKE opkvalificere til ny funktion (som psykoterapi og coach jo må være?). Jeg er derfor i tvivl om det kan betale sig at oprette CVR-virksomhed med alt det indebærer med firmakonto, bogføring mm. Dog kan jeg muligvis se en fordel i at opspare min løn i virksomheden og først trække min løn/overskud ud af firmaet når jeg har afsluttet min uddannelse. Simpelthen for at undgå at blive modregnet i SU fordi jeg rammer loftet for hvad jeg må tjene ved siden af på et år. Især fordi jeg også overvejer at lave andet freelance arbejde. Men kan man overhovedet det? Jeg er også lidt i tvivl om hvordan der bliver trukket skat af min løn/overskud - kan det passe at jeg frit kan trække pengene ud som jeg vil i løbet af året - og bliver der så automatisk trukket skat af min fulde indtjening/overskud ved endt års-skatteopgørelsen?
Jeg havde også overvejet at oprette et APS, for at kunne lade pengene stå i firmaet, indtil endt uddannelse - nogen der har erfaring med det? Jeg er klar over at det kan være en administrativ fordel for den virksomhed der hyrer mig, at jeg opretter CVR, og jeg vil gerne sikre mig at det i sidste ende også er til min fordel.
Kan det betale sig - og ser i nogle fordele ved at oprette CVR i denne situation? Håber på at finde lidt tips og råd i denne tråd :)
tro ikke et ord af hvad de siger - og alt det fradragsgas - du kan komme helt galt af sted https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER