Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakturere hotelophold i udlandet

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Dec 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg har en nyopstartet enkeltmandsvirksomhed og er ret så grøn hvad angår bogføring, fakturering mv.

I forbindelse med en opgave for en kunde, har jeg været en tur til Sverige (over 24 timer) og overnattet på hotel.
Vi har aftalt at jeg får dækket alle rejseudgifter i forbindelse med opgaven.

Hotellet har jeg selv booket og betalt med firmakort gennem hotels.com - bogføring af denne udgift har jeg styr på.
Jeg står nu og skal fakturere for denne udgift til kunden, og jeg ved ikke om det er mig som bare overtænker, men jeg kan simpelthen ikke få mit hoved rundt om hvordan jeg løser dette korrekt.

Beløbet for hotel er under 3.000 kr. Og der er ikke angivet moms på kvitteringen fra hotels.com.
Slutkundens navn står IKKE på kvitteringen fra hotels.com.
Min kunde er en dansk virksomhed, men den endelige kunde er en virksomhed i norden.
Min kunde dækker altså mine rejseudgifter, hvor efter de skal have udgifterne dækket af deres kunde.

Skal jeg nu:

1: Oprette et produkt på min faktura som hedder "Hotelophold" (eller lignende) og tage hotels.com beløbet samt tilføje dansk moms?

2: Oprette et produkt på min faktura som ovenstående, denne gang UDEN at tilføje moms?

3: Følge reglerne for viderefakturering? (Jeg bruger billy til regnskab, og de har en guide).

4: Noget helt andet?

Håber virkelig der er nogen her som kan guide mig på rette vej.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:41

Ja til 1 faktura med moms - som din danske kunde jo har fradrag for . du kan ikke bruge udlæg med mindre det er kundens navn der er på fakturaen

Du kan så faktisk ikke bruge hotelc.com faktura da den jo netop ikke viser momsen, og du har betalt svensk moms - og den skal fremgå og kun ved undeer 50 euro moms (som det givet er her) må du bare bogføre som udgift uden moms - ellers er der ikke fradrag for den svenske moms som skal tilbagesøges

Du skal ikke bruge hortelc.om eller expedia hvis ikke du kan få korrekt faktura fra hotellet, skal kan forkaste den grundet den helt manglende momsangivelse - det er kendt problem for mange

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:09
Tak for svar!

Det var faktisk også det svar jeg hældte mest til selv, og efter at have taget en pause fra bogføring på et par timer, giver det også god mening at gøre det på den måde.

Jeg dropper hotels.com fremover og bestiller i stedet direkte hos hotellet, såfremt jeg får en opgave med overnatning igen. :)
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)