Jeg er selvstændig og har i mange år haft et ApS (så jeg har i princippet været lønmodtager hos mig selv). Pr. 1. januar 2024 lavede jeg imidlertid mit firma om til en enkeltmandsvirksomhed, så jeg skal i marts 2025 lave et skatteregnskab. Jeg har i hele 2024 'opført mig som ansat'. Jeg har fast udbetalt 32000 kr/måned i løn og har streng adskillelse mellem privat- og firmaøkonomi. De 32000/måned er også angivet på min forskudsopgørelse for 2024, og det har jeg betalt skatterater efter. Mit spørgsmål: Når jeg har gjort det efter ovenstående retningslinjer, kan jeg så angive de 12 x 32000 som overskud af egen virksomhed og bare lade resten af årets indtjening stå på min firmakonto? |
Det kan du desværre ikke.
Hele dit overskud uanset hævninger er som udgangspunkt til beskatning.
Du kan dog vælge at benytte virksomhedsordningen, hvor du i grove træk kan opnå det resultat at du kun bliver personbeskattet af din løn.
Resten beskattes med en skat svarende til selskabsskat. Denne selskabsskat refunderes når du hæver pengene på et senere tidspunkt og bliver fuldt beskattet.
For at lave VSO bør du have fat i en dygtig revisor, for det er et minefelt uden lige.
Hvis du ønsker at benytte VSO og hvis du kan spare op i den mangler du at betale virksomhedsskat svarende til 22% af det resterende overskud. Der bør du evt. overveje at lave en frivillig indbetaling så du ikke skal betale renter når årsopgørelsen kommer.