Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kontanthjælp, skat og moms

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Dec 24
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino

Jeg står lidt i en kattepine kan man sige. Jeg er desværre gået hen og blevet syg. Det betyder, at jeg ikke kan varetage min virksomhed og eftersom jeg ikke har været smart nok til, at oprette noget sikkerhedsnet, så står jeg altså og skal ind i kontanthjælpsystemet.

Jeg har altid haft styr og orden på min virksomhed. Alle skatter og alt moms er altid blevet betalt til tiden.

Derfor har jeg også en erhvervskonto hvor der står en mængde penge - svarende til den skat og moms jeg skal betale i 2025 (for 2024). Jeg har dokumentation for, at jeg står og skal betale minimum 30.000 i moms - blandt andet opgjort af Dinero og egne udregninger/regnskab.

Dertil er der lidt ekstra skat, som jeg ikke nåede, at få med. Så omkring 50.000 står der - som alle er reserveret og lagt til side til SKAT og moms.

Kontanthjælp fortæller mig, at de betragter det her som en formue - og derfor beder de mig bruge de 50.000 kroner før jeg er berettiget til kontanthjælp. Jeg har snakket med flere fra kontanthjælp - herunder også nogle der er lidt højere oppe.

Der er intet at gøre. 50.000 er 50.000 uanset hvordan, hvor og hvad de skal bruges til.

Problemet for mig er jo, at når jeg har brugt de her 50.000 - som jo i virkeligheden IKKE er mine. Men statens EGNE penge. Så kan jeg ikke betale den SKAT og moms som jeg skylder og derved vil jeg stå i et gældshelvede om en 6 måneders tid.

Jeg vil lige hurtigt nævne, at jeg har fuld forståelse for, at man ikke kan komme på kontanthjælp, hvis man har store/småstore summer stående på kontoen. Men jeg har ikke forståelse for, at reglerne er skruet sådan sammen, at når jeg kan dokumentere, at jeg skylder staten penge - men at disse først opkræves i 2025 - at jeg så bliver tvunget til, at bruge dem og sætte mig i yderligere problemer.

Jeg har haft kontakt til SKAT som siger, at man desværre ikke kan betale sin moms eller skat forud. Skat kan man reelt set godt - men jeg kan ikke nå det for i år.

Mit spørgsmål er så følgende.: Har nogen prøvet noget lignende og har i fundet en anden vej igennem?

Jeg synes personligt, at det virker dybt irrationelt. Det burde være en individuel vurdering - det bliver jo ikke til kontanthjælp lige pludselig. Det bliver til "lad os hjælpe dig med, at stifte gæld-hjælp".
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12857
Skrevet kl. 11:31

øvv en dum situation, var jeg dig ville jeg søge hjælp hos en advokat eller revisor. alternativt den gratis retshjælp. 

Held og lykke

Ravn

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:41

konthj:

Derfor har jeg også en erhvervskonto hvor der står en mængde penge - svarende til den skat og moms jeg skal betale i 2025 (for 2024). Jeg har dokumentation for, at jeg står og skal betale minimum 30.000 i moms - blandt andet opgjort af Dinero og egne udregninger/regnskab.

Dertil er der lidt ekstra skat, som jeg ikke nåede, at få med. Så omkring 50.000 står der - som alle er reserveret og lagt til side til SKAT og moms.

Der tager du heldigvis fejl. Din skat for 2024 SKAL skam betales i 2024 løbende, så ind med den nu i frivillig indbetaling - og det er fra dig og ikke virksomheden hvis EMV og fra virksomheden hvis ApS, så de penge er væk

Momsen -  skal jo betales, og kan blive betalt 2/1 og så er den væk - alternaivt kan du sætte skattekonto udbetalingsrænse op -og indbetale der

Der som så også er vigtigt er, ar din EMV er lukket, og det går du i første omfang ved at afmelde moms og så hele virksomheden i virk.dk under ændringer

Er det ApS afmelder du moms og indsender begæring om skatteerklæring og så ses den også i det sammenhæng som lukket
Du får slet ikke snak om kontanthjælp med et aktivt CVR helt uanset hvad der står på en konto

Betaler du ikke 2024 skat i år, får du tilmed en rente uden fradrag, så de penge er let væk. Det er dig selv der indbetaler skatten ikke din EMV så du hæver dem i mellemregning

Så er det i alle fald ikke de 50 t der står i vejen for kontanthjælp, men der går nok lidt tid i alle fald

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)