Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aftaledokumenter som ny konsulent

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Oct 16
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har startet en konsulentvirksomhed, hvor jeg sælger mine timer til firmaer.
Det er forskellige IT opgaver jeg hjælper mine kunder med.

Jeg vil gerne undgå at virker som en amatør, når det kommer til at lave aftaler og kontrakter med mine kunder, men jeg ved ikke, hvad der er normalt og hvilken rækkefølge man bør gøre tingene i.

Har jeg f.eks. en kunde, hvor de ønsker at købe mig ind i perioder på f.eks. et par måneder af gangen i x-antal timer pr måned.
Hvordan kan jeg så lave en (konsulentaftale?) som gør det nemt for dem at købe flere timer senere?

SÅDAN HAVDE JEG SELV TÆNKT DET:
Er det at lave en konsulentaftale, hvor betingelserne som vi aftaler fremgår i, derudover indeholder den mine handelsbetingelser (hvor øverst i aftalen evt. overskrives nogle af disse betingelser, som f.eks. hvis de har forhandlet sig til en bedre pris eller bedre betingelser end mine generelle handelsbetingelser siger.)
Derudover indeholder den en fortrolighedserklæring som del af aftalen.

Men at selve aftalen her ikke ineholder noget om timer eller projekter.

Når selve konsulentaftalen så er underskrevet, så har vi ligesom et samarbejde, og herefter aftaler vi bare over mail at de gerne vil købe 20 timer pr måned i december og januar, og så arbejder jeg bare, og fakturerer dem så jf. konsulentaftalen fx i slutningen af hver måned for timerne.

Kommer der så et ekstraordinært projekt, sender jeg dem igen bare en mail, med estimat etc. på projektet, de skriver tilbage og godkender det, og jeg går igen i gang med at arbejde og fakturerer i slutningen af måneden disse ekstra timer separat, da det er sit eget projekt.

- Er det en OK tilgang til det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:20

Jeg vil pege pål at hvis du har et sådan job med fastsat xx timer på måned, så vil skat meget let opfatte det som omgåelse af kildeskatte og momslov og kalde dig ansat. 

Du kan godt aftale at løse en helt bestemt opgave for xx kr men uden timetal - den selvstændige bestemmer selv sit tempo - men det andet kan betyde at alle fradrag som selstændig og moms annuleres
https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html
Læs gerne denne, og se om du opfylder de forskellige kriterier som lønmodtager/selstændig 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Oct 16
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 11:26

Der er tale om flere kunder, og så jeg tænker ikke det bliver betegnet som ansat, og det er absolut heller ikke det jeg betegner mig som.
Der er bare tale om en aftale på x-antal timer i måneden, som de har brug for en konsulent :-) 

De ønsker at købe et antal timer månedligt, og derudover ønsker de at købe mig ind til projekter løbende.

Og hertil har jeg brug for viden om, hvordan jeg bør udforme en aftale med kunderne :-)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)