håber der er en klog der vil hjælpe mig :-) Vi har indgået forlig på 500.000 kr. med en virksomhed (som har brudt deres kontrakt) og mit spørgsmål er i den forbindelse hvordan dette skal bogføres. Vores regnskabsår går til 30.09.2024 og aftalen om forligssum er indgået endeligt den 10.11.2024. (men kontrakt er brudt/ophævet 19.06.2024). Jeg tænker at kunden skal foretage en indbetaling (uden moms) med tekst "erstatning for ophævelse af kontrakt... ", men hvor hører indtægten til og hvordan skal den bogføres. På forhånd mange tak for hjælpen. Mvh Novicen :-) |
Med alt jeg husker, så gælder for, om der skal betales moms på en erstatning mellem to firmaer, at det afhænger af, om erstatningen kan betragtes som betaling for en momspligtig leverance. Hvis erstatningen reelt er en kompensation for en momspligtig ydelse eller vare, skal der betales moms af beløbet.
For eksempel, hvis erstatningen er for en kontraktbrud, og kontrakten omfattede momspligtige ydelser, vil erstatningen også være momspligtig.
Den bogføres på den dag hvor forpligtelsen er indgået som anden indtægt
vh John Hannover