Tænker dette er rette sted at spørge. Jeg har et job og et EVS ved siden af dette job. Mit primær job betaler alle regningerne og tager kun ca 6 mdr om året af min tid. Så de penge der står i mit EVS kan bruges for at generer flere og bruge resten af året på noget fornuftigt. Min kone står på tærsklen til også at starte selvstændig. Hvilke muligehder har jeg for at bruge de penge der står i mit EVS på at få hende i gang uden af skulle tage dem ud af mit EVS. Altså betale skat først. Tænker lidt på, siden jeg måske vil være en aktiv del af hendes virksomhed, om vi skulle starte et I/S sammen. Ellers tænker jeg på at bare investrer i hende virksomhed og se hvad det bringer for hende. Jeg er klar over jeg ikke kan få udbytte som ejer hvis hun starter et EVS eller PMV. Da disse kun må have en ejer, altså hende. Så ja spørgsmålet er kan jeg tage penge fra mit EVS og bruge på dette projekt uden at skulle svare skat af disse? Kan et EVS være medejer i et I/S? Er ikke ude på at snyde men benytter mig af de regler der er til min fordel. Håber det giver mening :) Vh Jesper |
HVis du med EVS mener enkeltmandsvirksomhed - normalt EMV så har det du hæver ingen betydning for din skat med mindre du bruger VSO, som så heller ikke ville ændre på svar, at du kan hæve alt det du vil og give din hustru uden skat, men det er ikke en udgift i din EMV det du hæver.
Det sker i mellemregning i status og ikke i drift
Der kan derfor ikke på den måde spares skat i din EMV ved at støtte eller investere i andre - Investerede du i noget - aktier eller anparter eller andet, var det heller ikke omk, men flyting fra bank til værdi af investering
Nej EMV kan ikke være ejer af I/S men du kan som person have både EMV og I/S - men hold jer fra I/S uanset i er aldrig så lykkeligt gifte - vil i ned af den vej så stift ApS
Det er lidt farlgit at drive virksomhed uden helt at vide beskatningen - læs gerne her i alle fald :) https://johnhannover.blogspot.com/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html
vh John Hannover