Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af brugt udstyr til andet EU land (moms?)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Oct 24
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle

Jeg har en virksomhed hvor jeg køber brugt udstyr af private personer i Danmark og sælger det til en momsregistreret virksomhed i et andet EU land.

Er følgende udsagn korrekte?

1) Jeg kan ikke trække moms fra på mine køb fra private.
2) Jeg skal ikke betale moms af mit salg til virksomheden i andet EU land.
3) Hvis jeg køber udstyr af en virksomhed i Danmark som udsteder en momskvittering, kan jeg trække denne moms fra i mit regnskab.
4) Ved køb af private er det nok at jeg har navn, adresse, vare, pris, kvittering for betaling skrevet ned.
5) Andet jeg skal have styr på eller være opmærksom på?

Jeg har været i gang i 6 mdr nu og min omsætning er allerede meget høj, så jeg skal være helt sikker på at alt er som det skal være.
Kører selv mit regnskab i Dinero hvor jeg bogfører og bankafstemmer mine køb og salg (særskilt erhvervskonto til min enkeltmandsvirksomhed).

På forhånd mange tak for hjælpen.

/Rosenqvist
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12858
Skrevet kl. 11:02

1) Rigtigt

2) Rigtig: t forudsat at EU køber har gyldigt moms nr. For salg til 3. lande ( lande udenfor EU, altid salg uden moms) 

3)

Rigtigt  (de udsteder en faktura hvor momsen skal fremgår.  Vær opmærksom på at nogle firmaer er under brugt momsordningen, så vil moms ikke fremgå af  kvittering og du kan ikke trække moms fra)    

4) mener ikke der kræves mere end det du skriver.

5) Altid tjek moms nr. på udenlandsk kunder. 

Hilsen

Ravn

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:40

1 ja
2 du betaler aldrig moms, det gør køber alene men du skal angive moms af salg til virksomheder i EU - hver måned på hver virksomheds VAT nr og ved normal momsindberetning i rubrik B
3 ja køb med moms på faktura til dit firma fra dansk moms registreret er momsfradrag
4 du bør også have dit firmanavn på da sådanne kvitteringer ellers kan "lånes" ud

God ide at du sikrer din bank altid stemmer. Det betyder ikke din moms gør, hvis du ikke bogfører og indberetter den korrekt + der kan være skattereguleringer. Dinero er drift ikke skatteregnskab til slut
Alle dine spørgsmål vil give ret svar hvis du bruger ret konto til hver af de ting du hører om. Bruger du en gal i Dinero, så hjælper det ikke du kender princippet

Husk check og gem kontrol af EU kunders VAT nr og husk indberet HVER kunde månedsvis i EU moms + kvartal i rurbik B

Husk -- hvis du sælger til private i EU andre regler for momsregistrering i OSS hvis du kommer over grænsen for samlet salg i EU - nye regler der i øvrigt på vej fra 2025

God vind vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)