Jeg har en virksomhed hvor jeg køber brugt udstyr af private personer i Danmark og sælger det til en momsregistreret virksomhed i et andet EU land. Er følgende udsagn korrekte? 1) Jeg kan ikke trække moms fra på mine køb fra private. 2) Jeg skal ikke betale moms af mit salg til virksomheden i andet EU land. 3) Hvis jeg køber udstyr af en virksomhed i Danmark som udsteder en momskvittering, kan jeg trække denne moms fra i mit regnskab. 4) Ved køb af private er det nok at jeg har navn, adresse, vare, pris, kvittering for betaling skrevet ned. 5) Andet jeg skal have styr på eller være opmærksom på? Jeg har været i gang i 6 mdr nu og min omsætning er allerede meget høj, så jeg skal være helt sikker på at alt er som det skal være. Kører selv mit regnskab i Dinero hvor jeg bogfører og bankafstemmer mine køb og salg (særskilt erhvervskonto til min enkeltmandsvirksomhed). På forhånd mange tak for hjælpen. /Rosenqvist |
1) Rigtigt
2) Rigtig: t forudsat at EU køber har gyldigt moms nr. For salg til 3. lande ( lande udenfor EU, altid salg uden moms)
3)
Rigtigt (de udsteder en faktura hvor momsen skal fremgår. Vær opmærksom på at nogle firmaer er under brugt momsordningen, så vil moms ikke fremgå af kvittering og du kan ikke trække moms fra)
4) mener ikke der kræves mere end det du skriver.
5) Altid tjek moms nr. på udenlandsk kunder.
Hilsen
Ravn