I mit aps har jeg en 15 personer der arbejder for mig. Nogen kun i et par mdr. hvert år og et par stykker hver måned i måske 10 timer. de 2 mdr. om året hvor de alle er i sving kan de arbejde lige fra 5 timer mdr. til måske 100 timer. Indtil nu har jeg giver dem løn som honorar og indberettet deres honorar som b-skat i e-indkomst. Skat mener at jeg fremover skal indberette som a-skat og dermed trække skatten med det samme. Mit spørgsmål går på... hvad er forskellen for mig? 1. Så skal der vel afregnes ATP og alt muligt andet eller er der nogle "bagatel" grænser? 2. Skal de så ansættes og have ferie o.s.v 3. Andet? |
Der er ikke skygge af tvivl om skat har ret i det er A indkomst og du vil hænge på hver og ens manglende skattebetaling for det du har brugt honorar til
Ja der skal afregnes ATP og ferie, mener ATP grænse er 31 timer men er ikke sikker, ren hukommelse, og ja ferie er altid krav ligesom barsel osv
Alt andet lig er det jo nok omkring 15% mere i omk - så længe der ikke er noget ekstra du skal af med til sygdom, og det afhænger af din aftale, om der er løn under sygdom, og om de er funktionærer osv - kan også spille ind
Du skal klart gære som skat kræver det andet kan koste dig dyrt, og bare brug et godt lønprogram som f.eks vismadataløn - så giver det hele sig selv let
vh John Hannover