Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

B skat eller A skat

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Oct 10
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

I mit aps har jeg en 15 personer der arbejder for mig. Nogen kun i et par mdr. hvert år og et par stykker hver måned i måske 10 timer.

de 2 mdr. om året hvor de alle er i sving kan de arbejde lige fra 5 timer mdr. til måske 100 timer.

Indtil nu har jeg giver dem løn som honorar og indberettet deres honorar som b-skat i e-indkomst.

Skat mener at jeg fremover skal indberette som a-skat og dermed trække skatten med det samme.

Mit spørgsmål går på... hvad er forskellen for mig?

1. Så skal der vel afregnes ATP og alt muligt andet eller er der nogle "bagatel" grænser?

2. Skal de så ansættes og have ferie o.s.v

3. Andet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46861
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:19

Der er ikke skygge af tvivl om skat har ret i det er A indkomst og du vil hænge på hver og ens manglende skattebetaling for det du har brugt honorar til

Ja der skal afregnes ATP og ferie, mener ATP grænse er 31 timer men er ikke sikker, ren hukommelse, og ja ferie er altid krav ligesom barsel osv

Alt andet lig er det jo nok omkring 15% mere i omk - så længe der ikke er noget ekstra du skal af med til sygdom, og det afhænger af din aftale, om der er løn under sygdom, og om de er funktionærer osv - kan også spille ind

Du skal klart gære som skat kræver  det andet kan koste dig dyrt, og bare brug et godt lønprogram som f.eks vismadataløn - så giver det hele sig selv let

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Oct 10
Skrevet kl. 17:41

Tak

Ja jeg har tænkt mig at ændre praksis som de beder om.

Det var jeg godt klar over og er mig egentlig også lige meget. Skal bare sættes i system.

Tror ATP grænse er 29 timer mdr. og det holder de fleste sig under bortset fra en mdr. hvor i hvert fald 4 kommer over.

De har ikke løn under sygdom (Jeg har på 4 år ikke oplevet sygdom på de dage de skulle arb.).

De er ikke funktionærer

Vi hænger ikke på noget, da skat siger de har betalt deres skat, det hed bare honorar og jeg har jo indberettet via eindkomst.

Det er fremadrettet det skal ændres.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:08

Lyder som alt fint så . de fleste med honorar betaler givet deres skat, men det sker, lover jeg dig, at nogen ikke har forskudsregistreret og ikke har råd til deres skat så, og SÅ kan den der betalte honorar i stedet for løn, blive opkrævet den manglende skat .- og ja - det sker, dine folk er bare mellem de nok også +95% ordenligt der husker forskud eller gemmer penge til skat 

vh John Hannover

Tilmeldt 9. Oct 10
Skrevet kl. 10:14

Jeg indberetter i eindkomst så formoder de bliver tvunget til at betale hvis de ikke selv har indberettet

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:30

koden:

Jeg indberetter i eindkomst så formoder de bliver tvunget til at betale hvis de ikke selv har indberettet

ja de får en rykker, men betaler de så ikke, så kommer du til at betale hvis du har brugt honorar ved gentagne ansættelser, da du er skyld i problemet ved ikke at tilbageholdeskatten

DU kan så trække dem i retten for pengene, men skat går til dig hvis de ikke betaler efter en rykker

vh John Hannover

Tilmeldt 9. Oct 10
Skrevet kl. 13:06

Kom lige til næste pkt. i forløbet.

Feriepenge :-)

Det slipper man vel heller ikke for?

Jeg har jo på mit alm. arb. ferie med løn. 

Men dete r også nemt da jeg arb. 37 timer om ugen hele året.

Så jeg får bare min mdr. løn og holder 5 ugers ferie.

Hvordan med deltidsansatte som jeg har i mit aps.

Skal man ind over "feriekontoret" og med det adm. bøvl det er?

Eller kan man lave en kontrakt der siger at ferie er med i lønnen, i stedet for at de administrativt skal have sat 12,5% ind på en feriekonto hver måned.

Beløb er jo det samme i sidste ende.

Eks. De har ind til nu fået 300 kr. i timen som B skattelønnet.

Nu skal de være A-skatte lønnet og får så 300 minus 12,5% som sendes til feriegiro.

Men kan de ikke bare få de 300 og selv adm. deres feriepenge?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:55

først og fremmest brug et lønprogram med support så som vismadataløn og så kan de hjælpe - med de forskellige ordninger, selv beholde med regler for den del, eller via feriekonto og ja . der er ferieforpligtelse for dem alle og ja de udgør 12,5%  Nej de kan ikke selv adm feriepenge - det er hele ideen med systemet at de jo skal gemmes til ferie

Du skal ikke være arbejdsgiver uden en god support for at det der du tydeligt ikke har prøvet før - tag betalt hjælp og godt lønprogram

vh  John Hannover

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)