Jeg vil i løbet af det næste år lade mit driftsselskab (ApS) overgå til et holding selskab for langsomt at kunne trække egenkapitalen ud. Spørgsmålet er så om jeg i den forbindelse kan lade være med at skulle sælge mine småaktiver til dagspris. Det er meningen at jeg vil beholde de aktiver der er, men lad os sige at jeg bruger de næste 8 år på at tømme holding selskabet og først der skulle realisere aktiverne, vil de jo være faldet en del i værdi til den tid. Nogen der har prøvet dette og ved hvad SKAT siger til det?
hvis ikke holding kan forventes at have behov for driftsaktiver, så de ikke længere indgår i driften, så vil jeg mene du bør handle dem ud - men hør din revisor eller skriv til skat under kommunikation. Dette i sær hvis det er noget der ellers kan bruges privat, havemaskiner, håndværksmaskiner osv, som holding jo ikke benytter
Jeg går ud fra din grund til at beholde, og jo trods alt måske skulle betale i bank for erhverskonto, lovpligtig arbejdsskadeforsikriing for reg dir i holding hvert år, digitalt regnskabsprogram lovpligtigt i de kommende 8 år er, at du ellers får topskat, for ellers var det jo nemmest at hæve hvad du kan forsvare i løn til bundskat
anden årsag kan være 27% udbytteskat, men i forhold til de faste omk du har - er det måske ikke meget at spare i forhold til 42% -
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Ved at hæve 2 gange 80k om året til 27% kan der spares 24k. Men du har ret i at med de løbende omk skal man kigge på om det er besværet værd. Jeg mener nu nok at man kan komme af med arb skade forsikringen i et Holding selskab som man ikke lægger timer i. Der bliver dog trods alt en besparelse og hvis man så samtidig ikke behøver at afhænde småaktiver hænger det fint sammen. Men det er nok det med aktiverne der er det springende punkt. Tak for input.
Ved at hæve 2 gange 80k om året til 27% kan der spares 24k. Men du har ret i at med de løbende omk skal man kigge på om det er besværet værd. Jeg mener nu nok at man kan komme af med arb skade forsikringen i et Holding selskab som man ikke lægger timer i. Der bliver dog trods alt en besparelse og hvis man så samtidig ikke behøver at afhænde småaktiver hænger det fint sammen. Men det er nok det med aktiverne der er det springende punkt. Tak for input.
forsikring er lovpligtig for den reg. direktør - eneste måde at undgå er betalt udlicitering af arbejdet, og bod 5000 kr + gebyr per år
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det kan da godt være at jeg må revurdere den med forsikringen. Spørgsmålet er så om en direktør skal være på fuld tid eller man kan nøjes med 1 time om mdr til at tænde og slukke pc'en og så betale efter den time (for det tilfælde at man skulle falde over dørtrinnet på vej ind ad døren ;-)
Som jeg lige læser det kan en direktør godt fritages for arb.skade forsikring, hvis han ikke laver noget og nu regner jeg ikke med at der skal være aktivitet i selskabet ud over en renteindtægt og udgift til netbank, samt udbyttebetaling og revisor, som denne kan lave ved årsskiftet. Men det skal da klart undersøges nærmere, hvis jeg vil fortsætte med holding.
Som jeg lige læser det kan en direktør godt fritages for arb.skade forsikring, hvis han ikke laver noget og nu regner jeg ikke med at der skal være aktivitet i selskabet ud over en renteindtægt og udgift til netbank, samt udbyttebetaling og revisor, som denne kan lave ved årsskiftet. Men det skal da klart undersøges nærmere, hvis jeg vil fortsætte med holding.
klogt - hør ASK - du læser galt - så snart der er en reg dir så har denne ansvaret for regler og regnskaber og skal være dækket, men det kan være billigt netop i holding . Der er ingen tvivl om kravet Dertil arbejdet med off årsrapport og selskabsselvangivelse og skema for kontrollerede transaktioner, men er det 800 t ialt der er gevinst (ud over kapitalen opr) - og du ikke har andre aktieindtægter fra investering der æder 27% - og du ikke kan hæve væsentlig del med alm bundskat som løn, så forstår jeg dine tanker helt
ja, jeg kommer nok til at revurdere lidt på den arb skade forsikr.
Revisor siger at et passivt holding selskab kan laves for 6-8000 om året. Dertil kommmer bankkonto på 2000 og evt arb.skadeforsik. Hvis ikke man kan bruge nedenstående kattelem. Jeg må lige hører min revisor hvor meget der skal til for at han står for det hele. Nu vil det så også være lidt et spørgsmål om forsikringsbeløbets størrelse. Jeg er vant til at det koster ca 6000 pr ansat, men jeg går da ud fra at en direktør i et passivt holdingselskab kan forsikres væsentligt billigere.
Og ja, jeg er godt klar over at aktieindkomst tæller med i de 27%, men der kan man til en hvis grad styre det ved køb og salg (i hvert fald for en kortere årrække)
Der er også en mulighed for at være fritaget for et holdingselskab, hvis regnskabet i et holding er udliciteret til f.eks. proff revisor eller andre- så direktøren reelt intet arbejde udfører. Jeg anser det for bedre at slå de CVR sammen på EN police for drift og holding sammen. Styrelsen forbeholder sig ret til vurdering, men udliciteres alt så det kan bevises (normalt ved betaling) så kan man i stedet undvære arbejdsskadeforsikring hvis direktør så intet arbejde har.
En af fordelene ved at bevare selskabet er også at jeg kan åbne det for drift igen, hvis jeg skulle komme i tanke om at gå igang med noget andet. Så tænker jeg vil gå med den løsning de første par år, da jeg kan se at udgifterne under alle omstændigheder bliver mindre end skattebesparelsen.