Hej alle Jeg og min businesspartner er i gang med at sætte de sidste grundlæggende ting på plads på en ejeraftale vedrørende et fælles driftsselskab. Ideen er at vi begge to hver har en holding, og at hver vores holding ejer 50% af den fællesdriftvirksomhed. Nu er spørgsmålet dukket op, hvad der ville ske hvis holdingselskabet af en af os ville gå konkurs, fx grundet et lån som ikke kan tilbagebetales, eller grundet noget helt trejde som ikke har med det fællesdriftsselskab at gøre. Ville så de 50% af den fællesdriftselskab være del af konkursmassen? Såfremt ja, er der en smart måde at forebygge dette? Jeg tænker man kan vel godt skrive det i ejeraftalen, at holdingen ikke må eje andre virksomheder en den fællesdriftsvirksomhed (for at forebygge at holdingen i hvert fald ikke gå konkurs grundet et ikke relateret projekt. Men denne er vel ikke bindende overfor andre, såfremt den ikke overholdes? Ville det fungere at man skriver i ejeraftalen at den anden har et forkøbsret til at købe de andre 50% af driftsselskabet til fx 4x årsomsætning, såfremt den anden holding går konkurs? Vi har selvfølgelig advokat til at rådgive og renskrive det hele til sidst, men fokuserer aktuelt på at vi selv bliver enige i det væsentlige punkter først og gør så meget forarbejde som muligt. |
ja, det kan ikke forebygges for så skal ejer 2 jo udnytte ret til forhåndskøb, og det vil jo så ske inden konkurs og skulle ske til en helt konkret vurdering af drift, for ikke med sikkerhed at blive omstødt af kuratormres:Ville så de 50% af den fællesdriftselskab være del af konkursmassen?
enhver sådan en handel vil springe kurator i det holding der går konkurs direkte i øjnene
Det uanset hvad prisen er sat til, men HVIS det er til en revisorvurderet pris, så måske måske jeg ville se det farligt i alle fald hvis det sker når det er klart, at holding kan gå konkurs
Det er lidt som hvis du går konkurs og din nabo køber alle dine designer møbler lige op til - det vil altid skabe problem
Derimod kan nr 2 jo altid gå til kurator som jo ikke har glæde af de 50% drift uden at kunne sælge det, så der vil du kunne forhandle en pris med kurator der har interesse i at kapitalisere de 50% drift, frem for de skal iigge som zombee under kurator styring i årevis
Læs gerne mit indlæg om ejeraftaler http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html
vh John Hannover