Må jeg hyre min egen (enkeltmandsvirksomhed ) til at bygge eks. carport til min private ejendom(Som jeg iøvrigt lejer ud)?
ja hvis du lever af den type arbejde må du da det - men hvad mener du fordelen skulle være? Du får en indtægt i din EMV som du skal betale personskat af og en udgift privat uden fradrag (uanset udlejet har man ikke fradrag for at bygge på egen grund).
Så kan du da bare bygge gratis for dig selv og ikke blande din EMV ind og klart risikere SKAT vil underkende markedspris og andet.
Du har heller ikke momsfradrag for materialer osv til byggeri på privat grund ligesom der skal moms på hele regningen fra dig til dig
hvad forskel er det du leder efter. Du kan ALDRIG bygge på privat grund med fradrag i et firma - Du kan bruge VSO med eller uden CVR på udlejning hvis det er topskat der er problem men du kan ikke få fradrag for noget som helst bygget på privat grund, så skal den udmatrikuleres og det skal alt sammen ejes af f.eks et selskab - og du kan IKKE få momsfradrag for noget som helst på privat grund og fakturere fra dig selv til dig selv giver ikke mening og var det som ansat i et byggefirma, kunne du naturligvis få løn hvis det byggefirma byggede for dig privat, men det ville jo være at betale dig selv uden fradrag privat og med fuld skat af lønnen
Der er intet at hente i forhold til at bygge på privat grund
Ok. Tak. Jeg tænkte om det kan betale sig i almindelighed at køre udlejning gennem virksomheden, men så skal virksomheden eje ejendommen.
Nej du kan bruge VSO virksomhedsskatteordningen på lejeindtægter uden virksomhed, bare eje privat og anvende regnskab efter VSO/KAP (virksomhedsskatteordning/kapitalafkastordning)
Det kan være en fordel hvis du har store renteudgifter på udlejningen, da rentefradrag bliver større så. det kan også være en fordel hvis du betaler topskat - hvor skat kan udskydes til du måske nogle år ikke gør det
Det kræver bare generelt du bruger en revisor, for det er ikke simpelt med hæverækkefølge mm
Har du ikke store renteudgifter eller topskat, er det formentlig bare et ekstra besvær og omkostning
Det har så bare ikke med at bygge carport at gøre for det har ikke med fradrat at gøre på privat grund. Det fradrag du har er hvis der er ejendomsskatter på de præcise m2 du udlejer, så slipper du for de skatter på de udlejede m2