Jeg får nok anbefalinger om at kontakte en revisor, og få rådgivning, men prøver lige at høre her først. Mit ApS som er 1 år gammelt, blev stiftet som konsulentvirksomhed efter jeg stoppede som ansat adm dir. i en mellemstor international virksomhed. Jeg tænkte at jobbe lidt som konsulent, inden et evt tidligt exit fra arbejdsmarkedet. Nu er der sket det, at en tidligere konkurrent har tilbudt mig at blive medejer (købe en lille ejerandel kontant) og samtidig blive ansat som direktør i konkurrentens A/S. Planen er at A/S virksomheden skal sælges i løbet af 3-5 år. Jeg tænker at registere mit ApS driftselskab med en bi-branche kode "ikke finansiel holding 64.20.20", og lave en kapitalforhøjelse i mit ApS på ca xx mill DKK, og pengene kommer fra min private opsparing. Når jeg har forhøjet kapitalen i mit ApS så skal pengene bruges til at mit ApS køber den lille ejerandel i konkurrentens A/S for xx mill DKK. Jeg tænker at beholde mit nuværende selskab ApS med hovedbrance konsulent og bilbranche ikke finansiel holding. Der er ingen risiko for at miste kapitalen i selskabet, og jeg har derfor ikke brug for at beskytte min kapital under et separat / selvstændigt holdingselskab. Mit selskab vil fremover ikke have væsentlige indtægter fra konsulentarbejde, måske ingen overhovedet, idet jeg er beskæftiget fuld tid som ansat i konkurrentens A/S. Er dette en fin måde at gøre det på, monstro? Forventningen at at når A/S bliver solgt om 3-5 år, så er min investering på xx mill DKK fordoblet (dette resultat / salgsprisen har jeg selvfølgelig væsentlig indflydelse på ved min egen indsats). Kapitalen vil stå i mit driftselskab (med bilbranche som ikke finansiel holding selskab) og jeg kan evt vende tilbage til at sælge mig selv på timebasis, og altså fortsætte drift som tidligere, eller jeg kan blot udbetale løn og hygge mig indtil pensionsalderen er nået :) Mvh WW Håber det giver mening, og håber at der er nogle her der kan komme med input - også hvis det blot er at sige jeg skal hyre en revisor eller lignende :) |
ja der skal du til en revisor
Det første der skal afklares sikkert er, om du betaler den værdi som den andel du køber nu en gang har, for ellers er det jo løn uden skat du modtager og det er ikke lovligt, så beskattes du af den virkelige værdi i alle fald
Du kan godt lave det til holding for at have ejerandelen men endeligt ikke modtage betalinger fra dem på anden vis via det, det skal være løn
Det er heller ikke muligt bare at fakturere konsulent fra et holding som ikke er momsregistreret OG hvis skat i øvrigt ser fakturering af konsulent som omgåelse af ansættelse, så bliver skat mere end 100% af det du har faktureret - så det er også farligt hvis ikke du virkeligt kan bevise, det ikke kunne være ansættelse .fordi du opfylde kriterier som selvstændig, som du finder her https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html
Rigtigt mange der fakturerer sig på timebasis og ikke har anden risiko end at de ikke får pengene, kommer helt galt af sted
Jeg ville nøjes med den løn du nu får som løn og bruge selskabet til at holde ejerandele
Du har ingen glæde af ejerandele uden ejeraftale, tværtimod kan de være en møllesten hvor du alene har ansvar og risiko og intet at sige og ikke kan komme af med dem igen, dine arvinger heller ikke, så ejeraftalen er helt afgørende altid http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html
vh John Hannover