Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Domæne - lov

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Dec 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen.

Jeg håber endnu engang at I kan hjælpe mig med et lille spørgsmål:)

Hvis jeg køber et .com domæne gennem et engelsk selskab, hvor serveren er placeret i DK, skal man så følge engelsk eller dansk lovgivning?

På forhånd tak.

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 17:08
Jeg vil mene at når indholdet er placeret på en server i Danmark så skal den danske lovgivning følges, uanset hvilket domæne der bruges til at tilgå indholdet.
Tilmeldt 30. Dec 07
Skrevet kl. 21:47

Også hvis selskabet der ejer domænet og webshoppen bliver drevet fra England?

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 06:09
Jeg vil fortsat mene det er underordnet så længe selve shoppen er hostet på en dansk server. Både juridisk og i forhold til de betingelser de fleste danske udbydere kører med, jeg har i hvert fald ikke hørt om nogen dansk udbyder der i følge deres betingelser vil gå med til at hoste indhold der ikke lever op til dansk lovgivning på danske servere.
Tilmeldt 30. Dec 07
Skrevet kl. 13:39

Okay de folk jeg har spurgt har nemlig sagt forskellige ting. Nogle har sagt at det er selskabets driftsted, der er bestemmende for hvilken lov, der skal følges og andre har sagt, at det er serverens placering.

Er der ikke nogle af Jer aminoer, der har juridisk viden indenfor denne problemstilling?

Fra Fjerritslev
Tilmeldt 21. Mar 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:48

Jeg kan ikke med 100% sikkerhed sige hvilken lov du skal følge, men jeg ved at der er nogle sites jeg er på hvor serverne står strategisk placeret i forskellige lande på grund af netop juraen. Et site jeg er på står serverne i holland fordi reglerne om indholdet af sitet er anderledes i holland end danmark, og et andet jeg er på står serverne i sverige fordi reglerne der passer bedre til det sitet indeholder.

Udfra det vil jeg tro at du skal følge reglerne for hvilket land serverne står i når vi snakker om indholdet på serverne og reglerne i danmark for dit firma og den måde det drives på.  

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:10

Svaret er: Både og!

Der kan nemlig være flere forskellige love der skal overholdes - både love der gælder for dem der har din webserver stående, markedsføringslove, der gælder for det land du markedsføre dig  mod, og andre love, som den virksomhed der driver websitet skal overholde.

Tilmeldt 19. Oct 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:34

Hvis din webshop er på dansk sprog og henvender sig til danske kunder, uanset om det er et DK eller COM domæne, så gælder den danske købelov og reklamation og fortrydelse.

Man kan, i DK, ikke frasige sig danske love/regler ved blot af have indholdet på en udenlansk server!

Hvis en køber skulle reklamere/fortryde et køb, skulle varen så sendes til England eller en adresse i DK?

Hvis der kommer evt. tvister, så er det et engelsk fima og forbrugere ville ikke kunne gå til forbrugerklagenævenet med en sag.

Siden http://www.voga.com som sælger kopier af møbler overholder ikke reglerne om fortrydelse og reklamation, selvom de også har en dansksproget side. Det ville også blive en dyr affære for begge parter at betale så dyr transport.

Det har den almindelige forbruger ingen mulighed for at undersøge og på på den måde kunne man underminere hele persondataloven, markedsføringsloven og loven om e-handel, ved blot at have webshoppen på en anden server. 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)