Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp! Salg af digitale foto filer til webshop i USA

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Aug 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino,
Har brug for Jeres hjælp!

Jeg har forgæves spurgt SKAT og revisor til råds, men står med flere spørgsmål end svar - håber virkelig nogen kan hjælpe her, for jeg er helt lost.

Jeg har oprettet en enkeltmandsvirksomhed, da jeg som fotograf er vil begynde at sælge mine billeder som print via en web-shop i USA.
Jeg leverer billederne som digitale filer, som så står webshoppen i USA for at printe og sende til slutkunderne.

Jeg bliver aflønnet med et fastsat fee/honorar per solgt billede, som af websoppen udbetales månedsvis til en erhvervs-paypal konto i mit navn.

Spørgsmålene er:
- Hvordan skal jeg indberette disse salg til SKAT? Summen af fees fra de samlede salg bliver udbetalt i én samlet udbetaling per måned. Ifølge webshoppen i USA sker afregning af skat automatisk gennem Paypal, når jeg har solgt for et vist beløb. Denne udtalelse er jeg meget skeptisk overfor, selvfølgelig.

- Skal jeg lave en faktura til virksomheden i USA ,der modsvarer det beløbet jeg vil modtage via Paypal, eller er det nok med overførslen til min erhvervskonto? Webshoppen siger de normalt bare udbetaler til deres andre fotografer på denne måde.

- Såfremt der faktisk skal laves en faktura, skal der så overhovede pålægges moms af salg af en digital vare? vel at mærke til en anden virksomhed udenfor EU - dvs. ingen der foregår ingen yderligere arbejdsbyrde ifb. med print og porto til slutkunden? det er ren B2B.

Ser virkelig frem til Jeres hjælp - og please, håber I kan svare så en nystartet kan forstå det.

mvh,
Anna

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

annland:
Jeg bliver aflønnet med et fastsat fee/honorar per solgt billede, som af websoppen udbetales månedsvis til en erhvervs-paypal konto i mit navn.

Spørgsmålene er:
- Hvordan skal jeg indberette disse salg til SKAT? Summen af fees fra de samlede salg bliver udbetalt i én samlet udbetaling per måned.


Du skal give dit internationale skattenummer ITN = cvr med DK foran og de SKAL indberettet det i USA (og i princip alle lande) hvis du ikke er momsregistreret

Du skal føre regnskab og angive dit overskud som udenlandsk indkomst - løn - Hvordan du modtager og om de bliver i USA eller ikke, er uden betydning

Går ud fra du ikke er over 50 t omsætning på 12 mdr hvor du skal momsregistreres, også selv om du ikke direkte selv lægger moms på til USA osv - den skal indberettes samlet som momsfrit salg uden for EU rubrik C

Det bruger du som momsregistreret hvor de skal notere dig som CVR reg og ikke CPR i det fald

Duy siger det er webshop som vel er firma der er din kunde - for er det de enkelte amerikanere som personer, så er der mere komplekse momsregler for ydelser - se IVÆRKSÆTTER - Blog for dig der vil være selvstændig: Moms ved salg til private i Danmark, til EU og ved eksport (johnhannover.blogspot.com)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Aug 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,
Stort tak for dit hurtige svar.

Håber du kan hjælpe med at præcisere et par punkter yderligere:

Jeg har oprettet en enkeltmandsvirksomhed, som momsregistreret ( i tilfælde af at jeg senere handler med andre webshops indenfor EU). Dog regner jeg ikke med at salget oversiger 50.000 DKK i omsætning i 2024.

Er det korrekt forstået at jeg IKKE skal udskrive en faktura til webshoppen i USA, når nu betalingen kommer ind via Paypal? Jeg kan altså blot indberette salget per måned i rubrik C (momsfrit salg udenfor EU), føre regnskab/beholde kvitteringerne, der viser mine salg per måned som dokumentation?

Hvis dette er fremgangsmåden, så er det vel bare en form for løn jeg modtager?

mvh,
/anna



Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

nej - du skal have en faktura - eller et afregningsbilag fra shoppen som du bogfører indtægten efter

Paypal er som en bank og er alene din betaling, og der er, ud over betalingen, jo også gebyr som du skal bogføre som udgift

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)