Har brug for Jeres hjælp! Jeg har forgæves spurgt SKAT og revisor til råds, men står med flere spørgsmål end svar - håber virkelig nogen kan hjælpe her, for jeg er helt lost. Jeg har oprettet en enkeltmandsvirksomhed, da jeg som fotograf er vil begynde at sælge mine billeder som print via en web-shop i USA. Jeg leverer billederne som digitale filer, som så står webshoppen i USA for at printe og sende til slutkunderne. Jeg bliver aflønnet med et fastsat fee/honorar per solgt billede, som af websoppen udbetales månedsvis til en erhvervs-paypal konto i mit navn. Spørgsmålene er: - Hvordan skal jeg indberette disse salg til SKAT? Summen af fees fra de samlede salg bliver udbetalt i én samlet udbetaling per måned. Ifølge webshoppen i USA sker afregning af skat automatisk gennem Paypal, når jeg har solgt for et vist beløb. Denne udtalelse er jeg meget skeptisk overfor, selvfølgelig. - Skal jeg lave en faktura til virksomheden i USA ,der modsvarer det beløbet jeg vil modtage via Paypal, eller er det nok med overførslen til min erhvervskonto? Webshoppen siger de normalt bare udbetaler til deres andre fotografer på denne måde. - Såfremt der faktisk skal laves en faktura, skal der så overhovede pålægges moms af salg af en digital vare? vel at mærke til en anden virksomhed udenfor EU - dvs. ingen der foregår ingen yderligere arbejdsbyrde ifb. med print og porto til slutkunden? det er ren B2B. Ser virkelig frem til Jeres hjælp - og please, håber I kan svare så en nystartet kan forstå det. mvh, Anna |
annland:Jeg bliver aflønnet med et fastsat fee/honorar per solgt billede, som af websoppen udbetales månedsvis til en erhvervs-paypal konto i mit navn.
Spørgsmålene er:
- Hvordan skal jeg indberette disse salg til SKAT? Summen af fees fra de samlede salg bliver udbetalt i én samlet udbetaling per måned.
Du skal give dit internationale skattenummer ITN = cvr med DK foran og de SKAL indberettet det i USA (og i princip alle lande) hvis du ikke er momsregistreret
Du skal føre regnskab og angive dit overskud som udenlandsk indkomst - løn - Hvordan du modtager og om de bliver i USA eller ikke, er uden betydning
Går ud fra du ikke er over 50 t omsætning på 12 mdr hvor du skal momsregistreres, også selv om du ikke direkte selv lægger moms på til USA osv - den skal indberettes samlet som momsfrit salg uden for EU rubrik C
Det bruger du som momsregistreret hvor de skal notere dig som CVR reg og ikke CPR i det fald
Duy siger det er webshop som vel er firma der er din kunde - for er det de enkelte amerikanere som personer, så er der mere komplekse momsregler for ydelser - se IVÆRKSÆTTER - Blog for dig der vil være selvstændig: Moms ved salg til private i Danmark, til EU og ved eksport (johnhannover.blogspot.com)
vh John Hannover